VanMoof begon zijn fietsmerk VanMoof in 2009 en zijn bedrijf is inmiddels uitgegroeid tot een ware scaleup die in negentien landen actief is. De loonlijst tikt anno 2020 de 250 fte aan en VanMoof maakte afgelopen jaar een omzet van wel 40 miljoen euro. Door de coronacrisis beleeft VanMoof bovendien ook nog eens een nieuwe verkooppiek, omdat men sneller de fiets pakt dan het openbaar vervoer.
Kleine marketingafdeling
Met marketing gooien we af en toe olie op het vuur, zo zie ik het
Je zou zeggen dat marketing essentieel is als je zo snel wil schalen. Toch gaven oprichters en broers Taco en Ties Carlier er in de begindagen geen cent aan uit. Bereik via Facebook krijgen, was nog gratis en daar maakten ze dan ook graag gebruik van. Ook anno 2020 werken er nog steeds maar vijftien mensen op de marketingafdeling van VanMoof. ‘Tien houden zich bezig met content marketing, oftewel: online video’s en artikelen’, zegt Taco. ‘Vijf marketeers werken aan performance marketing, dus op resultaten gestuurde marketing. Zij zetten de inspanningen van de content marketeers om in verkopen. Soms besteden we onze video’s wel uit aan productiebureaus. Maar primair richten we ons nog steeds op het product, met zo’n vijftig man op productontwikkeling. Met marketing gooien we af en toe olie op het vuur, zo zie ik het.’
VanMoof zit echter nu in een fase waarin de broers Carlier hun marketingbeleid heroverwegen, vertelt Taco. ‘Ik vraag me echter af of puur inzetten op content marketing en pr voldoende zal zijn om de groei vast te houden. We zijn daarom nu aan het experimenteren met paid search-advertenties op internet en televisiereclame. We willen van de early adopters naar de massa en daar hoort denk ik een andere marketingstrategie bij.’
Het gehele boek Op jacht naar de perfecte klant van Sprout lezen? Dat kan! Het boek is nu verkrijgbaar op Managementboek.nl voor €20,00.