Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe DJ Hardwell met chatbots en blockchain een miljoenenpubliek bereikt

Op zijn 25ste is Robbert van de Corput alias Hardwell een van de meest succesvolle DJs ter wereld. Tijdens The Next Web Conference deelt hij de belangrijkste lessen om een groot publiek te binden. Want met enkel goede muziek, kom je er niet. 

‘Als je het kunt dromen, kun je het doen’, deze quote van Walt Disney inspireerde Hardwell om grote hoogtes te bereiken. De DJ blijkt een benadigd marketeer: in dertien jaar tijd heeft hij miljoen fans over de hele wereld verzameld, die hij bindt en boeit via alle denkbare kanalen: van concerten op Youtube tot chatbots en blockchain: “Wees de eerste, de snelste en de beste.”

Content is king

“Content is alles. Maak dus veel kwaliteitscontent en geef dat gratis weg.” De carrière van Hardwell begin op zijn twaalfde toen hij in zijn slaapkamer nummers mixte: “Deze zette ik gratis op Napster, Kazaa en Limewire. Een nummer werd opgepikt door Radio 538, waarna een platenlabel mij tekende. In de avond begon ik in clubs te draaien, mijn ouders moesten mee, want ik was nog geen achttien.” Met een contract op zak kon Hardwell niet langer onopgemerkt ‘illegale’ remixes van bekende nummer op het internet slingeren. “Toen ben ik cd’s gaan uitbrengen en heb mij gefocust op het bouwen van mijn merk in Nederland. In 5 jaar tijd ben ik duizend clubs afgegaan, voordat ik de stap naar het buitenland heb genomen.” 

Sociale media

“In de jaren 2006 tot 2009 was ik de eerste DJ met een Youtubekanaal. In die tijd begreep men niet waarom je online zou gaan om naar een DJ te luisteren. Inmiddels is Youtube een geduchte concurrent van Spotify.” De artiest heeft 3.8 miljoen subscribers en zijn video’s worden miljoenen keren bekeken. Hardwell wist zijn fanbase slim te laten groeien met sociale marketingtrucs: “Op Facebook waren we al vroeg begonnen met een zogenaamde download-gate. Als je mijn nieuwste nummer als eerste wilde luisteren, moest je de pagina liken alvorens de track beschikbaar kwam. Hetzelfde deden we op Twitter. Pas als je een tweet verstuurde dat je het nummer wilde luisteren, kreeg je de link teruggestuurd.”

Later was ik de eerste DJ die zijn livesets integraal op Youtube en Soundcloud plaatste. Wederom dacht de concurrentie ‘waarom zou iemand dat interessant vinden’? “Mensen wilde toch de festivals herbeleven, bovendien speelde ik live nummers die nergens anders waren te horen. Daardoor groeide mijn volgers hard. Op Youtube werden de video’s binnen een dag meer dan een miljoen keer gekeken. Een jaar later wilde elke DJ zijn livesets op internet delen.”

“Het festival Tomorrowland dacht op deze trend in te spelen en sprak met de artiesten af dat iedereen één week na het festival tegelijk de beelen van zijn of haar optreden per WeTransfer kreeg toegestuurd. Ik dacht: een week, daar doe ik niet aan mee. Toen heb ik een eigen opname laten maken die binnen een uur online stond. Mijn motto is: zorg dat je het eerste, het snelste én het beste bent.” 

Lees ook: Ondernemer wordt dj: de lessen van Sebastiaan Hooft

Chatbots en Blockchain

“Wees de eerste om nieuwe technologie uit te proberen. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe ontwikkelingen om mijn fans te bereiken. Zo was ik in 2015 de eerste met een livestreams in 360 graden VR en ook de aftemovie van mijn tour is inmiddels in Virtual Reality te bekijken. Een jaar later werd de Hardwell chatbot op Facebook geïntroduceerd, een nieuwe manier om met mijn volgers i contact te komen.” De chatbot bleek een grote hit, meer dan 500.000 gebruikers chatte met de digitale versie van Hardwell en zorgde voor 3 miljoen interacties. Gebruikers kunnen opvragen wanneer er optredens zijn, merchandise kopen, maar ook reacties geven die worden gebruikt in het wekelijkse radioprogramma van de topdj. 

In de komende jaren zegt Hardwell verder in te zetten op de blockchain-technologie “blockchain heeft de toekomst”, wil hij een ‘Siri-achtige’ persoonlijke assistent van zichzelf op de markt te brengen en meer content maken voor virutal reality en augmented reality. 

Times Square

“Soms moet je out-of-the-box denken om impact te maken. Om mijn world tour groots te laten eindigen, hadden we Madison Square Garden in New York afgehuurd. Om hier aandacht voor de vragen hebben we een avond lang 30 schermen op Times Square ingezet als marketinginstrument. De actie ging viral en de show was binnen binnen no-time uitverkocht.” 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Geef terug

“Het allerbelangrijkste is om continu terug te geven aan je achterban. In mijn geval zijn dat gratis concerten op Youtube, maar ook mijn stichting United We Are. Vorig jaar hebben we 18.000 dakloze kinderen in India geholpen, met hulp van een tal van sponsoren. Dit jaar, op 3 december, willen we dit weer doen voor 100.000 kinderen.” Wil je meehelpen met de stichting van Hardwell, kan je dat hier aangeven.

Lees ook: Meindert Kennis (Spinnin’ Records): ‘De dj van de toekomst is een robot’