Hooft richtte de afgelopen 15 jaar zo’n 20 bedrijven op. Na de verkoop van zijn aandelen in een bekende webwinkel werd hij spreker en mentor voor startups en andere ondernemers.
Die ervaring zet hij nu in op dj-gebied, een passie die hem al vanaf zijn jonge jaren bezighoudt, maar die tijdens de drukke ondernemersjaren naar de achtergrond verdween. In de zomer van vorig jaar kwam hij in contact met ondernemers van de DJ School Amsterdam die hem aanmoedigden om het dj-vak fulltime gaan oppakken.
Inmiddels zette hij zijn eigen maandelijkse feest op touw in de danceclub ABE en wordt hij vertegenwoordigd door het bekende boekings- en managementkantoor IAMM.
Eng
De laatste maanden zat ik echt in een creatieve crisis
Het profileren als dj gaat met vallen en opstaan en is af en toe ‘enorm eng’, geeft Hooft toe. ‘Het product draait tenslotte om ‘Sebastiaan Hooft’ zelf. De laatste maanden zat ik echt in een creatieve crisis: ik begon met een bepaald beeld van de muziek die ik wilde spelen. Toen kwam ik in clubs en bleek dat dj’en extreem ingewikkeld is, met een veeleisend publiek, een promotor en je eigen kennis en kunde. Mijn set is in een razend tempo door allerlei creatieve fases gegaan.’
Zijn ervaring als ondernemer en een commerciële manier van denken helpt hem verder. Dj’s worden, net als startups, op een gegeven moment gefund en worden meer een bedrijf, merkt hij op. ‘Als je alleen in Nederland in kelders wilt staan draaien, voor 50 man die helemaal gek zijn van jouw muziek, dan kan dat ook. Maar als je voor 10.000 mensen wilt staan dan moet je soms concessies doen, en dat ene gave underground-nummer maar even laten voor wat het is. Vanuit ondernemerschap neem je zo’n besluit makkelijker.’ Bij zijn bedrijven zocht Hooft ook altijd de breedte en een zo groot mogelijk publiek. ‘Dat doe ik nu ook in mijn muziek.’
Het model van Hooft is gebaseerd op deze 5 pijlers:
1. Het idee: een dj met een eigen sound die de wereld overgaat.
2: Team: Misschien wel het belangrijkste onderdeel. ‘Ik heb een team van 15 mensen uit de dancewereld om mij heen gevormd, die ik op gezette tijden vraag hoe het gaat. Bijvoorbeeld op het gebied van digital content management, door iemand die ervaring heeft opgedaan binnen ID&T. En iemand die je identiteit helpt vormgeven. En iemand die al 15 jaar vakinhoudelijk aan de top staat op dj-gebied. Die analyseert mijn livesets tot op het bot. Dat is extreem confronterend, want het raakt je in het hart. Maar ik stuur mijn sets juist naar degenen die scherp en kritisch zijn.’
Ik stuur mijn sets juist naar degenen die scherp en kritisch zijn
3: Planning: ‘Ik maak aan mijn team en volgers duidelijk waar ik sta, waar ik vandaan kom en waar ik naartoe ga. Een van de vooroordelen waar ik tegen moet vechten is bijvoorbeeld dat ik een ‘celebrity dj’ ben. Ik heb daarom een film laten maken die laat zien dat ik al vanaf mijn jonge jaren met muziek bezig ben. Naar al mijn clubs communiceer ik duidelijk wat ik verwacht en wanneer.’
‘Zo heb ik mij in een paar maanden tijd in de kijker gespeeld bij IAMM. Dat komt omdat ik ze in staat stel om mijn verhaal te volgen.
4. Resources: ‘Ik gebruik mijn eigen talent voor muziek, maar ook mijn contacten in de media. Maar ook het team van mentoren. De afgelopen 15 jaar heb ik meer dan 20 bedrijven opgericht. Uit al die ontmoetingen die ik heb gehad, heb ik alle mensen gefilterd die relevant kunnen zijn voor mijn carrière. Ik investeer in mijn carrière door altijd met de beste apparatuur te werken. Toegegeven, ik heb ook wel de luxe om dat te kunnen doen door de verkoop van mijn bedrijf.’
‘Daarnaast heb ik een goed gevoel voor entrepreneurship. Dat ruil ik met anderen; ik zit bijvoorbeeld een keer in de maand met twee mensen uit de dancewereld om hun bedrijf verder te helpen.’
‘Wat ik nog mis is een track record van grote clubs waar ik nog niet heb gestaan. Daarom ben ik op dit moment een plan aan het maken, met een lijst met de 100 heetste clubs van de wereld. Daarvan heb ik een lijst op kantoor gehangen die ik afvink. Zo heb ik helder wat ik nog mis, waar ik dit kan krijgen en hoe ik dit kan doen.’
5. Health: Bij Hooft betekent ‘health’ vooral: meten hoe succesvol je bent. ‘Iedere maandag maken we een overzicht met hoe het gaat met zaken als fysieke en emotionele gezondheid. Een personal trainer kijkt naar lichaamsbeweging. Ik sta nu al bekend als de dj die binnenkomt met water en niet drinkt. En we kijken naar mijn populariteit en hoe veel volgers ik heb.’
Ik vind het belangrijk om kennis over te dragen aan volgende generatie
Tot zijn emotionele gezondheid rekent Hooft ook de zogeheten pay it forward-mentaliteit: kennis en kunde geven zonder hier direct iets voor terug te verwachten. ‘Bij de DJ School ben ik entrepreneur in residence geworden. Ik vind het belangrijk om kennis over te dragen aan volgende generatie. Daarvoor geef ik nu twee keer per jaar een workshop aan dj’s en producers om ondernemers en te vertellen hoe ik dat op mijn carrière toepas. En het mooie is, die mensen geven mij ook weer nieuwe muziek om te draaien.’
Dubai
De komende tijd staat in het teken van internationale optredens, bijvoorbeeld een tour in Dubai. In mei volgt IJsland, of all places. Eerder deze maand kreeg Hooft al een voorproefje van de eredivisie van het dj’en, toen hij werd geboekt voor een dance-festijn Sexy by Nature, een feest van Sunnery James en Ryan Marciano. ‘Dan sta je in een keer tussen de grote jongens. Dat is alsof je net hebt leren schaatsen en je krijgt te horen dat je mee mag doen met de Olympische Spelen.’