Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Herdenkingssite sluit deal met Telegraaf

Zowel Telegraaf Media als uitvaartbedrijf Dela hebben een partnership met herdenkingsnetwerk Respectance.nl gesloten. Dela hoopt 'de dienstverlening richting haar drie miljoen verzekerden uit te breiden.'

Respectance.nl is onderdeel van Respectance.com, de in 2006 gelanceerde startup van Todd Wilkinson en Emerce-columnist Richard Derks. Respectance laat internetgebruikers overleden familieleden, kennissen, maar ook bekende persoonlijkheden te herdenken. “In de Verenigde Staten is ons emo-sociale netwerk een jaar na oprichting al een groot succes”, meldt Derks.

 

Telegraaf Media Nederland is ingestapt als strategische mediapartner en houdt zich bezig met de exploitatie, het vormen van partnerships en een aantal e-commerce activiteiten. Zo wil het mediaconcern op relevante momenten Tributes aanmaken voor sterfgevallen die ook terugkomen in de nieuwsvoorziening.

 

“We zien dit als een logische extensie van de familieberichten in bijvoorbeeld De Telegraaf,” zegt Maurits van Rijckevorsel, internetuitgever bij Telegraaf Media Nederland, tegen Emerce. “We hebben voor Respectance gekozen omdat het een frisse site is waar geen grafstemming heerst. Het gaat echt over het leven, daarom geloof ik erin. Het is geen Slot Frankenstein met allemaal kruizen, zoals sommige andere condoleance-websites.”

 

Met Respectance wordt niet gemikt op zoveel mogelijk bezoekers, maar op optimaal gebruik. Van Rijckevorsel: “Natuurlijk moet het concept wel geld opleveren. Display-advertenties spelen daarbij een rol, maar alleen daarop kun je tegenwoordig geen businessmodel meer bouwen. Gebruikers kunnen ook betalen voor meer functionaliteiten, waarbij ze bovendien geen advertenties op hun Tribute te zien krijgen.”

 

Daarnaast worden er mediaconcepten ontwikkeld, waaronder mogelijk een tv-programma, dat zal gaan over het herdenken van personen en de rol van internet hierin.

 

Op de Respectance-community kunnen gebruikers een herdenkingspagina (‘Tribute’) aanmaken voor hun dierbaren, voorzien van tekst, foto’s, filmpjes en muziek. Bezoekers kunnen de Tributes bekijken en hun eigen ervaringen, foto’s en beelden delen en toevoegen. Het is mogelijk om Tributes alleen toegankelijk te maken voor geselecteerde naasten.

 

Van Rijckevorsel denkt vooral ook crossmediaal: op termijn moet het mogelijk worden om vanuit Respectance overlijdensadvertenties te publiceren in De Telegraaf of misschien zelfs wel ‘in meerdere Nederlandse dagbladen’. “Mijn visioen is een mooie full-colour pagina in De Telegraaf met allemaal rouwadvertenties die vanuit het Respectance-platform zijn ingestuurd en online afgerekend. Dat kan nu al wel, maar het is nog erg instrumenteel. De volgende stap is een logische: geboorteberichten. Daar stel ik me ook zo’n mooie kleurenpagina bij voor.” Dela start primair als adverteerder, maar het is de bedoeling dat het bedrijf straks als partner ook meer met het project gaat doen richting zijn achterban.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Bron: Emerce