Week één…
Maandag: Start met een goed idee
Wat maakt een idee goed? Stel uzelf de volgende vragen:
- Is er werkelijk behoefte aan uw idee?
- Zal men ervoor willen betalen?
- Betaalt men nu al voor iets soortgelijks?
- Op wie gaat u zich richten?
Het is heel goed mogelijk dat de antwoorden u naar een volstrekt ander idee leiden. Bent u er echt van overtuigd dat de behoefte aan uw product niet alleen in uw eigen fantasie bestaat, dan kunt u verder met de opbouw van uw onderneming.
Dinsdag: bepaal wie de eigenaar is
Wanneer u samen met een partner een zaak begint, dient u vooraf te bepalen in hoeverre u beiden eigenaar bent en wat dit betekent. Bepaal het percentage van uw aandeel en dat van uw partner. Bepaal ook wie wat gaat doen, wiens idee u uitwerkt en in hoeverre dat ertoe doet.
Woensdag: schrijf uw afspraken op
Eventuele wijzigingen in de gisteren gemaakte afspraken kunt u nog invoeren. Schrijf vandaag op wat u met uw partner(s) hebt afgesproken. Op dit moment hoeft u dat nog niet juridisch (al is het wel verstandig hier niet te lang mee te wachten) te regelen, maar zet de afspraken op papier, dan weet iedereen waar hij/zij aan toe is.
Donderdag: verzin een bedrijfsnaam
Er zijn oneindig veel opties voor een bedrijfsnaam. Controleer of uw keuze nog vrij is. Tips voor het bedenken van een geschikte bedrijfsnaam vindt u op expertlog.
Vrijdag: schat uw verkoopverwachtingen
Om uw kosten te kunnen inschatten moet u eerst een beeld hebben van de verwachte verkopen. Een reële schatting maakt u door het verwachte aantal verkopen per jaar te schatten, dit aantal te verdelen per maand – week, dag enz. – en dit aantal te vermenigvuldigen met de prijs van uw product.
Zaterdag: bereken uw kosten
Bereken, gelijk aan de verkoopverwachting, de kosten die u zult maken. Denk aan zaken als huur, marketingkosten, loonkosten, etc.. Schrijf ook op wat u uzelf gaat betalen.
Zondag: maak een schatting van uw opstartkosten
Maak een lijstje met alle kosten die u maakt vóór de start. Denk aan juridische kosten, inschrijving bij de Kamer van koophandel, mogelijke voorraadkosten, bouwen van een website, enzovoorts.
Op basis van de opstartkosten, de kosten na de start en de verkoopverwachtingen kunt u enigszins inschatten hoeveel reserves u nodig hebt om de eerste periode door te komen. Trek de normale kosten per maand van de verkoopverwachtingen af. Hiervan moet u vervolgens de opstartkosten aftrekken. Het bedrag dat u op de bank als reserve heeft moet uiteraard over de uitkomst heen stijgen.
Dit is een bewerking van een artikel uit het magazine Entrepreneur. Komende donderdag leest u het vervolg: Starten in week twee en drie.