Week twee
Maandag: bepaal een marketingstrategie
Stel u uw ideale klant voor. Hoe oud is die? Kijkt hij veel televisie? Wat voor programma’s? Wat voor werk doet hij of zij? Zorg dat u een gedetailleerd beeld krijgt van deze ‘ijkpersoon’.
Bedenk wat uw boodschap is, verwoord in één enkele zin. Hoe gaat u die zin bij uw ijkpersoon brengen? Bedenk kortom goed wie uw doelgroep is en hoe u die het beste kunt bereiken.
Dinsdag: hoe wilt u er uit zien?
Ieder merk heeft een vormgeving en een achterliggend gevoel nodig. Houdt uw boodschap in gedachten wanneer u over zaken als logo’s en andere communicatievormen nadenkt. Let op: de keuzes die u hier maakt blijven terugkomen in ieder marketing- en communicatiemoment dat nog volgt. Neem er dus de tijd voor.
Woensdag: bouw een website
Tenzij uw onderneming bestaat uit een website, heeft u in een handomdraai een site in de lucht. Er zijn vele gratis mogelijkheden waarmee u snel een eenvoudige website in elkaar kunt zetten.
Donderdag: hoe wordt u betaald?
Als u aan consumenten verkoopt, liggen de opties voor de hand: verkoopt u via het web dan moet u daar betaalmogelijkheden voor regelen zoals iDeal en betalen met creditcards. Daarnaast moet u uw verkoopvoorwaarden bepalen. Business to business is een ander verhaal. Hierbij is het belangrijk om vast te leggen op welke termijn u betaald wilt krijgen, hoe u omgaat met wanbetalers, in hoeverre u wilt onderhandelen over de prijs enzovoorts. Laat u hierover adviseren bij de bank.
Vrijdag: probeer een deal te sluiten
Ook al bent u nog niet echt opgestart, probeer alvast wat te verkopen. Dat vormt een goede test om te zien of er wel echt behoefte is aan uw onderneming. Maak afspraken met mogelijke klanten of test uw consumentenproduct op straat – zonder vergunning mag u niet verkopen, maar u kunt natuurlijk wel reacties peilen – of op een plek waar uw doelgroep zich bevindt, zoals bij een evenement. U kunt dit gedurende de rest van uw opstartperiode blijven doen.
Zaterdag: verzekeren
Tijd om uw bedrijfsverzekeringen op orde te krijgen. Vraag niet alleen advies aan assurantiemakelaars, maar ook aan andere ondernemers. Nederlanders zijn notoir oververzekerd, u heeft waarschijnlijk niet alle verzekeringen nodig die u worden aangeboden.
Zondag: wie gaat er voor u werken?
Kunt u het ondernemen alleen af of zult u personeel moeten inschakelen? Bedenk in het laatste geval wat voor mensen u nodig hebt. Denk daarbij niet alleen aan vaardigheden, maar ook aan met wat voor persoonlijkheden u graag wilt samenwerken. Kent u deze mensen al? Zo ja dan kunt u ze alvast polsen. Zo niet, onderzoek dan via welke media u het beste mensen kunt bereiken die aan het door u gewenste personeelsprofiel voldoen. Let ook even op de financiële planning uit week één. Uw personeelsbudget kan invloed hebben op welke eisen u kunt stellen.
Lees ook wat u in week drie te wachten staat. Week één gemist? Geen nood, u vindt de handleiding na de klik.