Iedere marketingcampagne begint met een goed idee. Voor een guerrilla-actie is dat niet anders. Goede ideeën komen veelal voort uit een goed georganiseerde brainstorm. Om uw team in de juiste stemming te krijgen en op te zwepen tot een creatieve bui, geeft Guerrillamarketing voor Dummies de volgende tips:
Geschikte mensen
Verzamel naast uw directe medewerkers een groep mensen met een goede kennis van uw demografische doelgroep of nodig leden van de doelgroep zelf uit. Deze groep mensen helpt u bij het vormen en leveren van uw ideeën.
Uitnodigende sfeer
Welke omgevingsfactoren kunt u aanpassen zodat de mensen in een creatieve stemming komen? U kunt wat achtergrondinformatie geven over het onderwerp waar jullie het over hebben. Gebruik beelden, filmpjes of monstertjes van het product als dat van toepassing is. En vergeet vooral niet: iedereen houdt van gratis eten en drinken.
Veroordelen
Zoals er geen domme vragen bestaan, bestaan er ook geen stomme ideeën. Als er tegen u wordt gezegd dat iets een stom idee is, dan bent u minder snel geneigd om een bijdrage te leveren aan het gesprek. Veroordelende opmerkingen of houdingen moeten nooit worden getolereerd, omdat ze uiteindelijk schadelijk zijn voor het ontstaan van geweldige ideeën.
Voortborduren
Laat mensen voortborduren op ideeën van anderen. Ideeën kunnen namelijk een sneeuwbaleffect hebben. Ze beginnen misschien klein en onbeduidend, maar als iedereen de kans krijgt om iets kleins toe te voegen, dan kunnen ze uitgroeien tot iets heel erg krachtigs.
Opschrijven
Ook al ben u er zelf van overtuigd dat u het geheugen van een olifant heeft, u loopt het risico dat u een idee kwijtraakt als u niet alles opschrijft. Is er te veel om het allemaal op te schrijven? Zorg dan dat u een voicerecorder of een videocamera heeft klaarstaan.
Winnen
In het boek Guerrillamarketing voor Dummies wordt stap voor stap uitgelegd hoe u een goede guerrillacampagne toepast. Ook een effectieve actie plannen? Sprout mag vijf exemplaren weggeven. Stuur een mailtje met uw naw-gegevens naar [email protected], onder vermelding van ‘Guerilla’ om kans te maken op een exemplaar.