Want groeien is goed, maar niet altijd even plezierig. Je wordt geconfronteerd met problemen die je als eenpitter niet hebt.
1. Pijntjes, daar hadden de snelle, onstuimige groeiers van Human Energy Management nog weinig last van. Het bedrijf van oud-Olympische roeiers Ronald Florijn en Henk-Jan Zwolle benadert arbo-problemen vanuit een nieuw perspectief. Het draait allemaal om energie, de juiste man op de juiste plaats en het optimaliseren van werkprocessen. Individuele begeleiding van werknemers en het voorkomen van ziekte zijn kernwaarden in het bedrijf. De Arbo-Unie doet de werving van nieuwe klanten. En starten met 30.000 bedrijven in je bestand is wat je noemt een gouden begin. Doel is gezondheidszorg een ander gezicht geven. De arbodienst wordt vooral als lastig gezien, dat moet veranderen. Van focus op arbeidsongeschiktheid naar een focus op organisatieontwikkeling.
2. Danny Frietman van Senza Fili is wat Port4Growth een snelle groeier in een formelere omgeving noemt. Het bedrijf bouwt applicaties die bedrijfsinformatie naar mobiele apparaten sturen en werkt samen met grote bedrijven als HP, Microsoft, KPN en Vodafone. Frietman ziet problemen bij de groei. Zijn beleid is erg ad-hoc – veel management by doing (trial & error management). Eén van de problemen komt door het kennisintensieve karakter van Senza Fili. Er moest aanvankelijk veel met duurbetaalde freelancers gewerkt worden. Gevolg: een groot verloop van kennis. Frietmans tip: wees goed voor je launching customer, het is de bodem onder je bedrijf. Ook een enorm startkapitaal is nergens voor nodig. Begin met het leggen van de basis. Die additionele financiering komt vanzelf wel. Frietman haalde zijn tweede financieringsronde door het personeel aandeelhouder te maken.
3. Meest opvallende spreker was Mieke Brassé – een introverte ondernemer die inmiddels aan het hoofd staat van een miljoenenbedrijf. Je hoeft geen gelikte verkoper te zijn om het ver te schoppen. Air Flow International begon als een bedrijf dat de belettering op vliegtuigen verzorgt. Inmiddels is het grootbedrijf in cateringspullen, vliegtuigpersoneel, hebben ze een werving & selectiebureau in sales en marketingmensen voor industrie en de medische-, farmaceutische- en dienstensector én is het bedrijf sterk vertegenwoordigd in China.
Het geheim van Air Flow? Kennis van de markt, durf, een betrouwbare zakenpartner en vooral intuïtie. Toch dreigde het mis te gaan toen de snelle groei een paar jaar geleden omboog naar stabiele groei. Een strategie ontbrak, er was geen ondernemingsplan en de interne organisatie was een zooitje.
Inmiddels koos Brassé voor een andere organisatiestructuur. Ieder bedrijf heeft zijn een eigen directie en ervaren managers, de taken zijn duidelijk vastgesteld, de processen en procedures zijn op orde gebracht. Na een jaar van terugloop in de groei neemt deze weer toe. Het bedrijf is op orde.
4. Michel Verspui is directeur bij Conclusion – een onderneming die bestaat uit een groep van zo’n 30 bedrijven. Conclusion hanteert het General Electric model: een multiple niche en multiple branding strategie van samenwerkende bedrijven. Het geheim van Conclusion: goed kijken naar de markt en zeker niet overhaast inspringen. Timing is essentieel. Conclusion heeft legio bedrijfsideeën op de plank die wachten op het juiste moment. Van groeipijn is geen sprake meer. Verspui ziet zijn bedrijf als een netwerk van bedrijven. Iedere divisie is verantwoordelijk voor eigen toko en groei. Al geeft Verspui toe het gros van zijn beslissingen te nemen op intuïtie.
Conclusion maakt een autonome groei door van 30 procent per jaar. De focus is gezond rendement en talent. Ieder kwartaal wordt er een nieuw bedrijf aan de keten Conclusion toegevoegd. De helft door koop, de andere helft wordt eigenhandig gestart.
Verspui hamert op het belang van netwerken. Zijn visie: denk op lange termijn. En zorg ervoor dat je wat te bieden en te geven hebt. Het is een kleine wereld, je komt elkaar overal tegen. Ga ook niet op zoek naar mensen die je goed kent, hoe beter je iemand kent, des te voorzichtiger zijn ze in het doen van zaken. Wie zeer actief netwerkt en dit netwerk zorgvuldig beheert, wordt vanzelf de spil in het netwerk. Contacten gebeuren, je hoeft niet meer op zoek. Grootste no-go: cold calling. Het gaat allemaal om social business networking. En dat kan gerust online. En verder: wees positief, stuur op synergie, netwerken is gunnen/geven.
Vervul een voorbeeldfunctie in en buiten je bedrijf. Laat zien wat je wil en inspireer je mensen door samen te ondernemen.