Sterker, het moet: wie niet volledig in zichzelf gelooft en niet sterk in zijn schoenen staat, kan nooit opboksen tegen de weerstand die concurrenten, bureaucratische instellingen, cynische leveranciers en zelfs goedbedoelende kennissen kunnen opwerpen.
Bovendien heeft de ondernemer die in de groeifase is beland, alle reden om trots te zijn: zijn idee is levensvatbaar en hij heeft daadwerkelijk een bedrijf van de grond getild.
Zo’n houding kan tegen de onderneming werken. Niets is zo funest voor een bedrijf als een oprichter die overloopt van misplaatste arrogantie. Het komt de sfeer binnen en buiten het bedrijf niet ten goede en het ontneemt iedereen het zicht op de realiteit. Een veel voorkomende fout vloeit rechtstreeks voort uit deze vorm van zelfoverschatting: de ondernemer gelooft zo in zijn eigen gelijk dat hij of zij alleen maar ja-knikkers inhuurt.
‘Zonnekoninggedrag’ noemen we dat. Wees daar alert op: goed personeel houdt u scherp en durft met tegendraadse meningen te komen. Luister daar serieus naar. Dit betekent niet dat u uw oren altijd naar anderen moet laten hangen: u bent degene die verantwoordelijk is en de knopen doorhakt. Maar als een olifant in een porseleinkast goede adviezen in de wind slaan is het andere uiterste.
Dit betekent ook dat u zult moeten delegeren – nog zo’n struikelblok voor ondernemers. Ook hier geldt: u denkt wel dat u alles beter weet en kunt – en dat is misschien ook wel zo – maar u kunt niet alles. Iemand die alles half doet, levert slechtere resultaten dan iemand die zich volledig op een taak kan storten. Een goede ondernemer kent zijn eigen grenzen en handelt daar ook naar.
Vier samenwerkingsvormen
Een ondernemer hoeft het niet alleen te doen. Samenwerken met andere ondernemingen kan op verschillende manieren.
1. Netwerkverband: verzamel partners om u heen en versterk elkaar. Een ontwerpbureau werkt samen met een ontwikkelaar van producten en grote partijen die het product makkelijk kunnen afzetten.
2. Alliantie: gaat verder dan de gebruikelijke leverancier-afnemerrelatie. Dit loopt uiteen van gezamenlijke sales-telefoontjes tot het gezamenlijk ontwikkelen van nieuwe producten.
3. Franchise: als u snel wilt groeien, zonder te investeren in eigen verkooppunten. Grote voordelen zijn de continuïteit, naamsbekendheid en schaalgrootte.
4. Co-makership: komt in de auto-industrie veel voor. Dit is een hechte relatie op lange termijn tussen uitbesteder en toeleverancier.
Alle artikelen uit de rubriek levensfasen op een rij.