Steeds meer diensten worden gratis in ruil voor reclame. Dat bewijst een hele serie Nederlandse startups dit jaar: gratis brieven met advertenties (gratis-post.nl/), gratis bellen via internet in ruil voor kijken naar reclames (bondd.nl/) en gratis studieboeken met banners downloaden (studentenboek.nl/). En deze week komt er weer een bij: Studyprint biedt gratis printen in ruil voor advertenties op de uitgeprinte pagina’s.
Bij een Primera-vestiging in Utrecht staat de eerste printer en computer van de startup. Deze week begint een proef met het systeem dat de studenten in vijf maanden tijd tot stand brachten. Studyprint laat studenten via een computer met speciale software printen. Studenten brengen hun te printen bestanden mee op usb-stick of uploaden ze naar een eigen, beveiligde map op de site van Studyprint.
De eerste grote adverteerder van StudyPrint is stagebemiddelingsbureau Integrand, vertelt mede-oprichter Michaël Krens. De adverteerders bepalen volgens hem zelf de frequentie van de advertenties. “We moeten nog uitzoeken hoeveel advertenties per aantal pagina’s het meest effectief is.” De student-ondernemers denken dat het zin heeft te adverteren op printjes van studenten, omdat die papieren een hogere aandachtswaarde hebben dan tijdschriften. Bovendien worden ze langer bewaard dan andere gedrukte media.
Printen nu te duur
“We vonden zelf dat printen veel te duur is op onze universiteit: 5 eurocent per printje. Het moet veel goedkoper kunnen. Toen zijn we gaan kijken hoe we dat voor elkaar konden krijgen. We kwamen uit op reclame op de prints. We hadden verschillende modellen, bijvoorbeeld ook met gratis kopiëren met advertenties, wat in Japan al gebeurt.” In de Verenigde Staten startte Freehand Advertising onlangs met advertenties op gratis schrijfblokken voor studenten. Het zijn opties waar Krens weinig toekomst in ziet. “Alles wordt digitaler, dus we vonden het nuttiger om ons hier op te richten.”
Er is een maximum aantal wat studenten mogen uitprinten. “Het is niet zo dat ze duizenden pagina’s gratis kunnen afdrukken. Dan is het voor de adverteerder niet interessant meer.”
Advertenties
De advertenties zijn balken van twee centimeter hoog en over de hele pagina breed in de marges aan de boven- en onderkant van de pagina. “Normaal staat op die plaats geen tekst. De advertenties vallen wel op, maar ze zijn niet heel erg storend, hopen we.”
Nu moeten studenten voor hun gratis prints nog naar de Primera-kiosk in winkelcentrum De Uithof. “We hopen dat we uiteindelijk bij meerdere universiteiten en hogescholen onze oplossing kunnen aanbieden. Daar zijn we nu over aan het praten. Eerst moet de proef goed verlopen.”
Het mooiste zou zijn als de universiteiten en hogescholen ook zouden meewerken aan gratis readers door Studyprint te gebruiken, denkt Krens. Hij kan zich wel voorstellen dat universitaire docenten het niet leuk zullen vinden als papers en werkstukken ingeleverd worden met advertenties daarin. “Maar we denken dat dat wel zal gebeuren.”
Printservers
Als het in Utrecht aanslaat wil Studyprint het gratis printen landelijk uitrollen. “In de ideale situatie draait de software op de printservers van de universiteiten en hogescholen zelf, zodat direct veel computers ermee kunnen werken.”
Auteur: Tonie van Ringelestijn