Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Google’s geheime missie in de polder

Google is bezig met iets heimelijks... De zoekmachinegigant test in Nederland zijn prijsvergelijker Google Product Search. Een select clubje webshops kan zijn producten aanmelden, waarna Google het aanbod op een rijtje zet.

Google Shopping of Google Product Search begon zijn bestaan als Froogle en loopt in de VS al sinds 2002 in een bèta-versie. Eind vorige week kondigde het zoekbedrijf de komst van de dienst naar Frankrijk aan, maar ook in Nederland is de prijsvergelijker gearriveerd. Google zelf wil niet reageren op de test.

Merchant Center

Voor webshops is het een mooie extra online marketingtool. Wie in Google Shopping wil worden opgenomen, moet een feed met het assortiment bij het Google Merchant Center aanleveren. Het bedrijf indexeert vervolgens de database en zal bij zoekacties via Google.nl de artikelen als resultaat tonen. Net als bij andere prijsvergelijkers wordt een lijst getoond met alle andere shops die het product aanbieden, en vanzelfsprekend waar de laagste prijs te vinden is.

Winkelmandje

Het grote verschil met andere prijsvergelijkers: Google werkt ook met een boodschappenmandje, dat via Google Chechout kan worden afgerekend, mits aanbieders die dienst ondersteunen. Voordeel voor de webshops is onder andere de koppeling met AdWords. Shops kunnen namelijk via hun Merchant Center-account aangeven dat het systeem advertenties met relevante productinformatie moet tonen bij zoekacties naar items uit hun assortiment.

Google ontkent

Opmerkelijk is, dat Google zelf niet wil reageren op de lancering. tegenover tweakers wordt de komst van Product Search min of meer ontkend. In Frankrijk werd de nieuwe dienst vorige week donderdag gelanceerd, en Google hoopt officieel dat andere landen zullen volgen. Intussen is onder meer S&D Interactive Media, een zoekmachinemarketingbureau, gevraagd om mee te werken aan de test. Volgens S&D-medewerker Jan Dirkzwager zal in elk geval een “grote computerwebshop” aan de proef deelnemen.   

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Prijzenoorlog

Het is niet voor niets dat de Amerikanen liefst onder de radar beginnen met hun prijsvergelijker. In Nederland is de concurrentie tussen algemene vergelijkers als Kieskeurig.nl, Beslist.nl, Vergelijk.nl en buitenlandse partijen als Alatest en Kelkoo hevig. Nu nog brengt Google ze massa’s verkeer aan, dat zou wel eens kunnen veranderen als het zelf de prijzenstrijd induikt.

Lees ook:

Bekijk ook de slideshow:

Voor meer verhalen over technologie: bezoek het techkanaal van Sprout: techbusiness.nl