Goede vraag. Na Wave en Buzz is de dienst in ieder geval een nieuwe poging van het Amerikaanse bedrijf om te profiteren van de sociale kant van internet: delen, in plaats van zoeken.
Schaarste creëren
Google schaalt het netwerk langzaam op, zoals ze eerder ook bij de introductie van Wave en Gmail deden. Alleen door middel van een uitnodiging wordt je toegelaten op Google+. Op Twitter wordt aan de lopende band geroepen om een invite: door schaarste te creëren weet Google in ieder geval voldoende aandacht te genereren voor de dienst.
Tegelijkertijd komt het wat vreemd over om een sociaal netwerk, dat het toch van connecties moet hebben, zo besloten op te starten. Is Google+ radicaal anders dan de directe concurrent Facebook? Nee, eigenlijk niet. Sterker nog: de opbouw en functionaliteiten van Google+ werken verdacht vertrouwd. Het design is kaler en in het gebruik lijkt het wat gelikter, maar wie bekend is met Facebook, zal snel doorhebben wat er met Google+ mogelijk is.
De bekende functies
Google+ bevat de standaardfuncties die iedereen tegenwoordig verwacht van een sociaal netwerk. Updates delen, foto’s plaatsen, locaties melden en ook chatten is mogelijk. Daarnaast biedt Google ook nog de functionaliteit ‘hangout’, een videochat via de webcam, die ook met meerdere mensen tegelijk mogelijk is. Zoals ook bij Facebook het geval is, loopt er een stroom aan updates door het midden van het scherm. Daar kan je zelf een bijdrage aan leveren door, zoals dat ook op Facebook gaat, bovenin een tekst te schrijven, een foto te uploaden of een link te plaatsen.
Reageren op andermans updates is mogelijk, en in plaats van like-en, kan je de updates een +1 meegeven. Als iemand een +1 geeft, is dat niet zichtbaar in de stroom aan updates. Het is ook niet mogelijk om direct op de profielen van andere mensen een reactie te plaatsen. In plaats daarvan kan je een bepaalde boodschap vanaf je eigen profiel direct richten aan iemand uit je vriendenkring. Per update kan je aangeven aan wie de update gericht is, en wie de update mag lezen. Google heeft dit ingevuld door middel van cirkels, waarmee je je contacten kan onderverdelen.
De cirkels
Personen binnen je netwerk moeten worden ingedeeld in circles, of kringen, zoals het in het Nederlands wordt genoemd. Google levert een paar suggesties, zoals ‘vrienden’, ‘familie’, ‘kennissen’ en ‘volgen’. Daarnaast is het mogelijk zelf een nieuwe cirkel aan te maken. Contacten kunnen heel makkelijk naar bepaalde cirkels worden gesleept, ook is het mogelijk om één persoon in meerdere cirkels te plaatsen.
Gevolg van deze constructie is dat je bij het delen van updates parallelle netwerken krijgt: soms deel je iets met je complete contactenkring, soms met een bepaalde cirkel en één op één communiceren binnen de hoofdpagina is ook mogelijk. Zo bepaal je zelf wat je met wie deelt. Facebook heeft eigenlijk dezelfde functionaliteit met de groepen, Google lijkt nog een stap verder te gaan door gebruikers bij álle updates te laten kiezen voor wie het is bedoeld.
Integratie met andere Google-diensten
Superhandig, zeker voor fanatieke gebruikers van andere Google-diensten zoals search en Gmail, is dat Google alle diensten heeft geïntegreerd. Via een zwarte balk, bovenin beeld, kan makkelijk geschakeld worden tussen de verschillende diensten. Zo krijg je rechts bovenin meldingen als er iets gebeurt op Google+, ook als je op Google.com aan het zoeken bent of binnen je inbox aan het werk bent. Zo kan er ook iets gedeeld worden met je vriendengroep als je niet fysiek binnen Google+ aanwezig bent.
Wat je waardeert met behulp van de +-functie, waarmee kan worden aangegeven dat je een bepaalde opmerking of website waardeert, wordt bijgehouden in je profiel. En dat is voor Google natuurlijk weer waardevolle data. Profielgegevens worden zo aangevuld, onderlinge sociale contacten kunnen door het bedrijf worden herkend en zoekopdrachten kunnen worden aangepast op basis van het aantal keer dat iets wordt aangeraden.
Krijg een invite, bekijk screenshots en lees meer over Google + op de mobiel op Sync