De klant opent je website. Voordat ze lekker rond kan turen op je homepage, moet er eerst naar een ‘leuke animatie’ gekeken worden. Wat irritant. Nog voordat de ‘Skip intro-button’ is gevonden, is de klant bij je concurrent aan het shoppen.
Er zijn nauwelijks nog websites die geen Flashcomponenten hebben. Ze stellen je in staat banners en flitsende beelden te tonen. Denk echter goed na over wat het functioneel toevoegt. Zuiver HTML is misschien voor verstokte puristen, toch zijn er genoeg redenen om het gebruik van Flash te beperken.
1. Relatief hoge ontwikkelingskosten
Ontwikkeling in Flash is een specialistisch, arbeidsintensief werkje. Reken gerust op een uurtarief dat wel 50 tot 100 procent hoger ligt dan bij programmeren in HTML of JavaScript.
2. Traag
Een Flashsite doet er gemiddeld twee tot tien keer zo lang over om te laden. Ben je er zo zeker van je product dat je het geduld van je klant durft te beproeven?
3. Toegankelijkheid
Veel gebruikers hebben geen Flash-plugin (surfende werknemers die worden geblokkeerd door een firewall/ smartphone gebruikers). Ze kunnen je website niet laden of niet door je site navigeren.
4. Geen iPhone/iPad
Iedereen is fan van Apple’s speeltjes, behlave Flash. Ondanks pogingen om te omzeilen, draait het er nog steeds niet op een iPhone– een politiek spelletje.
5. Trashy imago
Wulpse dames met lange benen die over je beeld heen dansen; Flashsites hebben een beetje een fout imago: allemaal show, geen inhoud. Wil jij je daar als net bedrijf wel mee associëren?
6. Verveling
De eerste keer dat er zo’n dame voorbij komt, hangt de mond misschien open. De wow-factor van Flashanimaties gaan bij klanten snel over in pure irritatie en verveling.
7. SEO
Flash maakt het leven van de webspiders van zoekmachines zuur. Het maakt je site lastiger te indexeren door Google
Tevevreden over je website? Lees ook hoe je de website van je bedrijf beter op je doelgroep kan laten aansluiten.
Liever doe-het-zelven? Lees het boek: Een website maken voor uw bedrijf.