Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fuel: Hoe moeilijk is mvo?

GROEN ONDERNEMEN MisterGreen handelt in milieuvriendelijk stadsvervoer, zoals elektrische scooters. Hoe moeilijk is ‘schoon' ondernemen? "Straks krijg ik hier een brandbom naar binnen!"

Het kantoor in de Amsterdamse Kerkstraat is tegelijkertijd showroom en garage. De vijf spierwitte scooters, die tussen de bureaus aan de stopcontacten staan, doen even denken aan autofabrikant Henry Ford. Die zei begin vorige eeuw dat hij auto’s leverde in alle kleuren, zolang het maar zwart was. Maar MisterGreen heeft ook andere kleuren beschikbaar en is bovendien klantgerichter dan het producentgestuurde bedrijfsmodel van Ford. Oprichters Florian Minderop (34) en Mark Schreurs (29), die elkaar kennen van hun studie bedrijfseconomie, geven klanten milieuvriendelijk advies over hun vervoerssituatie. Naast de scooter biedt MisterGreen een Segway, en binnenkort elektrische fietsen, motoren en auto’s. Hopelijk, want de Dienst Wegverkeer (RDW) is terecht kritisch, maar langzaam, vindt Minderop. “Het is mazzel dat die scooter de weg op mag van de RDW. Onze elektrische fietsen en auto’s krijgen misschien problemen, omdat ze niet voldoen aan de gestelde eisen. De importeur van de Segway is al vier jaar met een vergunning bezig.”

 

Modieus

Schreurs rijdt, aangenaam geruisloos en zonder uitlaatgassen, een EVT-scooter naar buiten. Die is net zo modieus als een Aprilia-scooter, dus de berijder slaat geen Prius-achtig modderfiguur. Klanten zijn vooral bedrijven, veel aan de Zuidas, vertelt Schreurs: “Zij vinden de scooters cool. Een volgende doelgroep zijn afgestudeerde 27-plussers uit de binnenstad. We leasen ook scooters, bijvoorbeeld aan de Eden-hotelgroep. Die zetten de scooters naast de receptie, beschikbaar voor hotelgasten.” Volgens Sprouts korte testrit rijdt de elektrische scooter net als een benzinescooter. Ook de prijs, vanaf 2.226 euro exclusief BTW, is vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Vespa.

 

Maar de onderhouds- en brandstofkosten liggen 80 procent lager en de batterij is 80 procent minder vervuilend dan benzine. Met zo’n accu kun je 70 kilometer rijden, net zo lang als met een volle benzinetank. Het duurt vier uur voordat de batterij vol is en je kunt haar ook tussendoor gedeeltelijk opladen, zonder capaciteit te verliezen. Maar hoe laad je de accu op als je drie hoog woont? Je kunt moeilijk telkens een verlengsnoer uit het raam hangen. En om de batterij nou mee naar binnen te zeulen, is ook zo wat.

 

Daarom heeft MisterGreen een oplaadpaal ontwikkeld, waaraan vier voertuigen tegelijk stroom kunnen tanken. Gebruikers betalen via een abonnement. Bedoeling is dat de palen bij alle autodeelparkeerplaatsen komen te staan. De gemeente overlegt dat nog met de autodeelbedrijven. MisterGreen hoopt in juni de eerste paal te hebben geslagen. De zegen van verkeerswethouder van Amsterdam Tjeerd Herrema heeft het bedrijf in elk geval. Die kwam zelfs het MisterGreen-kantoor openen. Hij onderstreepte bij die gelegenheid dat ook ondernemers de stad nu groen willen maken door de auto uit de ring weg te sturen. Net als de gemeente Amsterdam, die de luchtkwaliteit moet verbeteren om in 2010 aan EU-eisen te voldoen.

 

Opluchten

MisterGreen wil binnen vijf jaar de helft van alle 500.000 conventionele brommers in de grote steden van Nederland helpen vervangen met emissievrije elektrische scooters. Dat zal opluchten, want volgens onderzoek van de Universiteit Utrecht stoot een benzinescooter meer ultrafijnstof uit dan een vrachtwagen. En dat ademen fietsers en wandelaars in. Sinds februari geeft de Amsterdamse dienst Groenbeheer voorzichtig het goede voorbeeld met een test van acht elektrische scooters.

 

“Elektriciteit is zestien keer goedkoper. Zelfs als die van de meest vervuilende kolencentrale komt, is het altijd nog minder schadelijk dan op benzine rijden,” weet Minderop. Het afbreken van de batterijen noemt Schreurs optimistisch ‘een uitdaging’, waarvoor hij nog een oplossing zoekt: “Daar zit ook handel in.” MisterGreen deed geen diepgaand onderzoek naar de groenheid van hun productieketen, waaronder de Taiwanese scooterleverancier EVT: “Die is beursgenoteerd en ik ga ervan uit dat het goed geregeld is. We zijn allang blij dat er groene scooters zijn,” zegt Schreurs.

 

Sommige ondernemers ontmoetten veel weerstand met hun ‘schone’ plannen. Zo stond Teun van de Keuken met zijn ‘slaafvrije’ Tony Chocolonely-chocola regelmatig voor de rechter, tegenover de traditionele chocoladefabrikanten. Krijgt MisterGreen veel verzet van de benzinescooterindustrie? Schreurs: “Nee. Ik heb in het begin weleens gedacht: straks krijg ik hier een brandbom naar binnen. Maar dat is niet gebeurd.” Minderop: “Er is vooral onwetendheid bij scooterdealers. Die verdienen het meeste geld aan onderhoud en zitten vast aan de traditionele leveranciers. Ze verdienen een prima boterham en zijn conservatief ingesteld. Een Vespa-man zei dat ze eerst de huidige voorraad opmaken en niet voor 2011 de eerste elektrische scooter verwachten. Ze denken: het zal mijn tijd wel duren.” Niet alleen de traditionele industrie beweegt langzaam, merkte hij: “Parkeerbeheer, met controleurs die op benzinescooters rijden, is onze ideale doelgroep. Maar ze denken nog zó ouderwets. Ze zeggen dat ze vastzitten aan langetermijncontracten.” Schreurs vult aan: “En die gaan blijkbaar voor het milieu.” Ook frustreert de keuring van RDW. Minderop: “Het uitdraaien van een kenteken voor een benzinescooter duurt twee dagen. Bij een elektrische scooter drie weken. Verder vallen de weerstand en ambtenarij alles mee,” zegt Schreurs. “Dat is een voordeel van groen ondernemen: iedereen vindt het leuk om eraan mee te doen.”

 

Auteur: Jorrit Roerdinkholder

Wie is Mr. Green?

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

MisterGreen verkocht sinds januari ‘enkele honderden’ scooters. De omzetprognose voor 2008 houden de eigenaren liever geheim, maar zij blijft onder het half miljoen euro. Het bedrijf heeft nu vijf man personeel en verwacht er eind dit jaar tien te hebben. De eigenaren hebben het bedrijf zelf gefinancierd, met hulp van een aantal bekenden met financiële armslag. Voor de geplande groei spreken ze met investeerders.

http://www.mistergreen.nl/