Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Flitsende’ ondernemers en een ‘steady’ marketingaanpak

Hoe ziet een stabiele, gestructureerde en goed doordachte marketingaanpak eruit? Wat zijn succesfactoren? En waarom heeft het ene bedrijf succes en het andere niet?

Dit jaar wordt ik 36. Ik werk dan ruim 15 jaar als marketingadviseur voor kleine én grote bedrijven. Waaronder: Legio Lease, Telfort, Lenen.nl, NTI, Opsporingsregister.nl, en Aksis Automatisering. Wat valt op als je deze bedrijven op een rij zet? Dat ze allemaal succesvol zijn. Dat succes is heel goed te verklaren:

1) Het product of de dienst is écht uniek

Consumenten (business-to-business of business-to-consumer) zitten niet te wachten op het zoveelste identieke product. Mijn advies: ontwikkel een beter product of bewijs dat jouw product beter is. Dat bewijs kun je leveren door jouw product te vergelijken of te laten testen. Denk bovendien na over nieuwe of verbeterde diensten.

2) De doelgroep is goed in kaart gebracht

Het is belangrijk dat je exact weet wie je doelgroep is en wat er in het hoofd van deze groep omgaat. Veel ondernemers ‘denken’ te weten wat dit is, maar slimme ondernemers onderzoeken dit. Een kleine moeite tegen beperkte kosten. Met die informatie kun je potentials op de juiste plek raken.

3) De concurrentie wordt gevolgd

Slimme concurrenten ontdekken zaken die jij graag zou willen weten. Hou dus al je concurrenten en collega’s in het buitenland in de gaten. Kijk hoe ze marketing bedrijven, welke productinnovaties ze doorvoeren en op welke manier ze de organisatie opbouwen. De kans is groot dat je ervan kunt leren. Internet is hiervoor ideaal.

4) De communicatie is helder en toont de voordelen

In communicatie heb je slechts enkele seconden om een prospect te boeien. Als je dan vervolgens de aandacht hebt, moet het aanbod helder op het netvlies van de lezer worden overgebracht. Zorg dus voor relevante tekst en verpak de voordelen in overzichtelijke punten. Daarmee trek je de lezer over de streep.

5) De strategie is ‘multichannel’ én gericht op sales

Succesvolle bedrijven ontwikkelen een volledige en goed doordachte marketingaanpak. Meestal is dat een marketingstrategie die bestaat uit een combinatie van instrumenten. Zo ontwikkelde ik voor Lenen.nl een structurele aanpak die bestaat uit televisie, radio, advertenties in de juiste bladen, online marketing, ‘traditionele’ direct mail en telemarketing. De verschillende instrumenten worden qua boodschap en inzet op elkaar afgestemd. Daarnaast worden alle resultaten nauwkeurig bijgehouden en wordt er ingegrepen en bijgestuurd als dat nodig is.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6) Offline- en online marketing worden gecombineerd

Vroeg, toen internet nog niet hot was, kende we slechts enkele responsmethoden. Klanten en prospects konden bellen, faxen of een aanvraag toesturen. Met een website realiseer je extra bereik. Het gaat daarbij (soms) om een doelgroep die nooit zal bellen, omdat zij zichzelf eerst wil oriënteren. Voor u als ondernemer betekent dat extra verkoopkansen. Tenminste, als de internetaanpak goed is.