Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fashiolista overtuigt Facebook

Fashiolista, de Nederlandse online modecommunity, heeft een samenwerking met Facebook afgedwongen. De startup wordt dé mode-app voor de nieuwe Facebook Timeline. Het schaart zich bij het rijtje van exclusieve partners als Pinterest, Polyvore en Spotify.

In november wist Fashiolista, opgericht door Joost Nauta, contact te krijgen met het Facebookteam in Londen. Dat was nodig, want het sociale netwerk bepaalt zelf welke bedrijven integreren in zijn Timeline. “Onze investeerder Atomico heeft ons bij Facebook geïntroduceerd, en daarna zijn onze programmeurs in Londen uitgenodigd om te kijken wat de opties zijn als het platform open zou gaan”, vertelt Nauta. “Uiteraard zijn vroege contactmomenten niet alleen bepalend of je op de Timeline belandt”, voegt Michiel Muller, Fashiolista-investeerder van het eerste uur, toe. “Facebook kijkt ook hoeveel gebruikers je site heeft en of het past binnen zijn strategie. Mode past wat dat betreft, net als muziek, perfect op een platform als Facebook.”

Met de Fashiolista’s Timeline app kunnen Facebookleden nagaan hoe en wanneer hun kledingstijl is veranderd. Verder kunnen ze modevoorkeuren nog makkelijker delen: via Facebook worden ook hun vrienden betrokken bij hun updates op Fashiolista. Zo komt een hele grote stroom aan niet-leden in aanraking met het platform van de startup. Nauta: “De resultaten zijn extreem pril, maar het aantal gebruikers stijgt momenteel dagelijks tussen de 5 à 10 procent.” Muller wijst er daarnaast op dat sinds Spotify eind vorig jaar een exclusieve Facebook-app is geworden, daar het aantal gebruikers is verdubbeld.

In januari riep Sprout Fashiolista na een verkiezing nog uit tot de beste startup van 2011. De Amsterdamse start-up die wil uitgroeien tot een wereldwijde fashioncommunity, wist dat af te dwingen door in een jaar tijd door te groeien tot een platform met meer dan 500.000 gebruikers in zo’n 160 landen. Fashiolista, nu op ruim 600.000 gebruikers, presteert goed in landen als Italië, Spanje, Turkije, Mexico en Portugal, met als uitschieter Brazilië. Daar komt meer dan 15 procent van de community vandaan. Nauta: “We willen over een paar jaar bij de top 3 van fashionsites in de wereld horen. Dat betekent dat we minimaal voor drie miljoen gebruikers gaan.”

Meer aandacht voor omzet

In 2012 wil Fashiolista haar groeiende lijn doortrekken, met meer aandacht voor de omzet. “Eind 2012 hopen we enkele miljoenen om te zetten, gedetailleerder kan ik daar niet op ingaan”, vertelde Nauta aan Sprout begin dit jaar. “Momenteel is de omzet nog niet erg aanzienlijk.” Driekwart van de inkomsten zijn nu afkomstig van commissies, met Fashiolista-bezoekers die worden doorverwezen naar webwinkels en daar iets aanschaffen. Een kwart van de omzet komt van banners en promotie-acties, waarbij een webshop in combinatie met kortingen en Facebook-teasers extra in de schijnwerpers komt te staan. Fashiolista heeft klanten als modeconcerns Hunkemöller, G-Star, Topshop en Asos.

Om het groeiende aantal gebruikers in Brazilië en ook een fashion capital als New York naar omzet te kunnen vertalen, stelde de startup inmiddels al vaste vertegenwoordigers in Rio de Janeiro, Istanbul en New York aan. De site wordt dit jaar toegankelijk gemaakt en vertaald voor de Aziatische markt. “In Azië ligt nog een hele grote groeimarkt. Vooral Japan is superbelangrijk”, aldus Nauta, die onlangs ook een partnership aanging met het Nederlandse modeplatform United Styles, opgericht door de in China gevestigde entrepreneur Marc van der Chijs.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Extra groeikapitaal

Fashiolista haalde vorig jaar vierhonderdduizend euro op bij Atomico Ventures en twee Nederlandse topondernemers. Atomico is een fonds dat vooral investeert in de technologiesector en onder meer is opgezet door KaZaA- en Skype-oprichter Niklas Zennström. De twee Nederlandse investeerders zijn Marc Schröder en Michiel Muller, bekend van de ondernemingen Tango en Route Mobiel. Michiel Muller liet ook begin dit jaar al aan Sprout weten dat Fashiolista dit jaar weer groeikapitaal gaat ophalen. Inmiddels is deze investeringsronde van start gegaan. Nauta: “Heel veel partijen hebben ons benaderd de afgelopen maanden. We hebben een shortlist opgesteld van zo’n tien bedrijven, waar we dieper in gesprek mee zullen gaan de komende weken.”