Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dynamis: “Makelaars zijn vertrouwen consument kwijt”

(Internet)makelaars, hypotheekverstrekkers en Vereniging Eigen Huis maken zich er allemaal schuldig aan. Door de onderlinge strijd die ze voeren ondermijnen ze het vertrouwen in de woonmarkt, aldus Jaap van Rhijn van Dynamis.

De voorzitter van makelaarsvereniging Dynamis reageert met deze uitspraak op de opleiding die NVM-makelaars hun leden gaan aanbieden. Deze staat in het teken van eerlijke concurrentie. Volgens Jaap van Rhijn (42) is dat onvoldoende. Het afschaffen van de beëdiging van makelaars, de bemoeienis van de Vereniging Eigen Huis en de komst van internetmakelaars vertroebelen de markt, stelt van Rhijn.

Kunt u dat toelichten?
Iedereen mag zich tegenwoordig makelaar noemen. Dat vind ik een kwalijke zaak. De klant weet niet meer wat hij mag verwachten. Ok, hierdoor is wel een open marktwerking tot stand gekomen en staan de tarieven van alle makelaars op scherp. Op zich prima, maar de consument moet wel weten dat internetmakelaars niets anders doet dan administratieve afhandeling. Bezichtingingen slaat zo’n makelaar over.

Dat weet de consument toch zelf ook wel?
Ik hoop het wel, maar een internetmakelaar bagataliseert de diensten van een makelaar. Het is net als in de autobranche, iedereen kent de verschillen tussen een Volkswagen Polo en een BMW. Maar doe dan niet alsof je hetzelfde product aanbiedt. Dat zaait alleen maar verwarring.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wat doet de Vereniging Eigen Huis verkeerd volgens u?
Prima organisatie hoor, Vereniging Eigen Huis. Maar ze moeten bijvoorbeeld geen taxaties gaan aanbieden. Dan begeef je je op het terrein van de makelaar. Dat gaat ten koste van je onafhankelijkheid als vereniging.

Waar pleit u dan voor?
Geef een duidelijk beeld over welke diensten u aanbiedt en hoeveel dat gaat kosten. Waar krijgt u provisie op? Er zijn makelaars die goedkope diensten aanbieden, maar hun klanten doorsturen naar een hypotheekverstrekker. In zo’n geval wordt er niet bijgezegd dat de makelaar retourprovisie krijgt op die ‘onafhankelijke tip’. Eerlijk zijn over wat je doet, daar gaat het om. Alleen dan wint deze sector het vertrouwen terug van de consument.