Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Drie vragen tegen de recessie, vóór verandering

Ondernemers draaien te veel op routine. Belangrijke beslissingen worden daardoor uitgesteld. 3 vragen om de recessie het hoofd te bieden.

De drie krachtigste vragen van deze tijd In deze tijd moet je jezelf drie vragen stellen, zegt marketing- en salesexpert Andre Hagelen: waar stop je mee, waar start je mee en waar ga je mee door?

Jim Collins, schrijver van de wereldwijde bestseller Good to Great, is van mening dat succes alleen bereikt kan worden als er een continue drang is om het beter te doen. ‘Goed’ is niet goed genoeg, het kan altijd beter. Dit betekent dat je intern een verbetercultuur wenst, maar het valt in de praktijk niet mee om die op gang te krijgen. ‘Zo doen we het toch altijd? Het gaat toch goed?’

Routine Processen zijn routine geworden en routine is moeilijk te doorbreken. Bovendien kost verandering tijd en gaat het pas later rendement op leveren. Daardoor stellen we uit. Het gevolg is dat zaken pas veranderd of verbeterd worden als het niet anders kan. Wel, in de huidige economie heb je de kans om verbeteringen door te voeren of zelfs een cultuuromslag tot stand te brengen.

Groeikansen Wat betekent het voor jouw bedrijf? Word je getroffen door een inzakkende vraag of ontstaan er juist sterke groeikansen? In beide gevallen is het noodzakelijk dat je anticipeert op de nieuwe situatie en gepaste veranderingen en dus verbeteringen doorvoert die je wellicht allang wilde realiseren. Ik kan je tientallen voorbeelden geven van zaken die je mogelijk kunt verbeteren op het gebied van marketing en sales, maar de vraag is of ik jou daarmee kan inspireren. Beter is het dat je zelf opschrijft wat je al lang dwarszit of waar je kansen ziet.

Schema Als hulpmiddel kun je een schema downloaden van Sprout.nl. Het stelt je slechts drie vragen: waar wil je mee stoppen, waar wil je mee starten en waar wil je mee doorgaan? Eenvoudig, maar voor velen met zoveel impact dat mogelijk ook jij het de rest van je leven gaat gebruiken. Nieuwsgierig? Vul het schema met spontane ideeën en kijk waarmee je aan de slag wilt gaan. Komt er niets op papier, dan gaat er iets niet goed: er moet altijd inspiratie zijn voor verandering!

André Hagelen, Search & Results

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Download het schema van André Hagelen na de klik.