De drie bedrijven wisten de jury te overtuigen dat zij de titel van meest innovatieve marktuitdager van 2010 verdienen. Kappersketen Brainwash hield een duidelijk verhaal. “Onze marktexpansie is gestoeld op drie pijlers: toegankelijkheid richting klanten, een scherpe en duidelijke prijs en een academy voor ons personeel”, vertelde medeoprichter Mareno de Kort tijdens zijn pitch. “We hebben nu drie procent marktaandeel, in 2015 moet dat 20 procent zijn.” De jury was kort in haar oordeel: “Als kapper word je bang als Brainwash zich in jouw straat vestigt, een echte uitdager dus.”
Sterk verhaal
Na de pitch van Marcel Beemsterboer van Vakantieveilingen volgde er een kritische vraag uit de jury. “Zijn jullie meer dan een afzetkanaal voor overcapaciteit?” Beemsterboer hield een een sterk verhaal: “Een groot deel van onze deals zijn inmiddels exclusief.” Hij heeft een slimme propositie richting vakantieaanbieders. “Als je consumenten de prijs laat bepalen, kom je op een gemiddeld gezien betere prijs uit”, vertelt Beemsterboer.”De markt moet het oude prijsmechanisme helemaal overboord gooien.” De jury was overtuigd: “Het is een soort challenger de facto. Iedereen kopieert hem inmiddels. Hij bevecht zijn eigen succes.”
Luis in de pels
Ook over Brand New Day – die zich als luis in de pels in de wereld van de verzekeringen bevindt- was de jury duidelijk: “Ze schudden de markt wakker met hun verhaal.” De onderneming weet zich op slimme manier te positioneren in de markt voor individuele pensioenverzekeringen, het pensioen dat je als consument kan afsluiten naast het pensioen dat je van je baas krijgt. “Hun concept is jaloersmakend”, meldde een jurylid, werkzaam voor een grote Nederlandse bank.
De jury keek naar vijf elementen die een challenger moet hebben: daagt een onderneming de markt uit, verandert die onderneming het marktsysteem, verdienen ze er ook geld mee (potentie om marktvolume te winnen), hoe vernieuwend is het businessmodel en hoe weet de ondernemer zijn verhaal te verkopen. Bij een marktuitdager hoort ook een aansprekende persoon.
In totaal gaven elf marktuitdagers donderdag hun pitch af in de Amsterdams Kauwgomballenfabriek voor een plaats in de finale. Op donderdag 18 november pitchen de drie finalisten weer en wordt de winnaar bekend gemaakt.