Homepage
Gelukkig zitten hier een aantal functies die de ondernemer snel naar de juiste plek leiden. Typisch een site die eenmalig dan wel in ambulante situaties bezocht wordt. Via een postcode-functie wordt de site gefilterd op regionale informatie en de zoekfunctie geeft de mogelijkheid specifiek op bedrijfsnaam te zoeken. Helaas verstoren de vervelende, uit ruimtegebrek geboren gif-bannertjes deze heldere functies. Hier heerst nog steeds het idee dat more vooral more is, en als het knippert en beweegt schieten we helemaal in de roos. Zo moet ook de hopeloos verouderde nieuws-tickertape ontstaan zijn. Dat kan echt niet meer.
Interaction
Design Over de navigatie is niet hard nagedacht. Links georienteerd, waarbij ieder onderdeel een eigen kleurtje heeft. Dat werkt op de homepage nog wel, want de navigatie staat daar (nogal kolossaal) in beeld, maar op de vervolgpagina’s gaat het mis. De bezoeker moet dan via een pull-down menu de menu-items zelf maar terughalen. Tikkeltje lui en arrogant om op die manier mensen het bos in te sturen. Klik ik op een hoofditem, dan wordt onder het hoofditem een menu getoond. So far so good. Maar onder dat submenu zit weer een subsubmenu. Daarbinnen weer een subsubsubmenu.
Vormgeving
Gaaaap. Leuker kunnen we het niet maken, en zoals we zagen ook niet makkelijker. De site van de Belastingdienst is geen pretje, dat roepen ze ook niet, maar dit is van een treurniswekkende mufheid dat je al bijna geen zin meer hebt om je met je stroopwafelkraam in te schrijven. Ondernemen hoort een feestje te zijn! Oké, een faillissement is geen pretje, maar bij de KvK komen mensen met dromen, met ondernemersdrift. De site is zeer afstandelijk, terwijl ik net via zo’n sympathieke tv-campagne met hooggespannen verwachtingen het internet opgedoken ben.
Content
Van zo’n instituut mag je verwachten dat het met de inhoud wel goed zit. Ik heb me dan ook niet te veel verdiept in de ellenlange dossiers, stukken en documenten die de site biedt. Dat geloof ik wel. Wat ik wel mis is een doorvertaling van al die teksten naar interactieve applicaties. Verder dan een veiligheidscheck ben ik niet gekomen. Met name voor de starters zijn mooie, compacte én leuke tools te bedenken.
Conclusie
KvK, weet je wat jullie moeten doen? Jullie zouden eens hard over een nieuwe website moeten gaan nadenken!
Cijfers:
Content 7,5
Vormgeving 3
Vormgeving homepage 4
Interaction design 3
Eindoordeel 4,5
Bram van Rijen is artdirector bij Mangrove Thinks Ahead. Elke maand recenseert hij een business-site voor Sprout.