Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de trends van 2015

Gestapelde financiering, profiteren van schaarste, social selling en consumenten die ‘intiem’ worden met technologie; volgens de sprekers die donderdag de show stalen tijdens het Sprout-event De trends van 2015 zijn dat de ontwikkelingen waar je als ondernemer dit jaar rekening mee moet houden.

In een sfeervol Spaces Den Haag trapt het Sprout-event af met Layar-oprichter en techprofeet Raimo van der Klein. Hij merkt dat consumenten een steeds ‘intiemere’ relatie krijgen met technologie. Dat werpt voor ondernemers de vraag op of hun merk in de ogen van klanten wel betrouwbaar genoeg is voor zo’n hechte band. Niemand wil zijn data immers afstaan aan een partij die hij niet vertrouwt.

Over het Internet of Things (weer) merkt Van der Klein op dat het weliswaar een van de trends van 2015 is, maar dat er nog veel moeten worden geïnvesteerd. ‘De fysieke wereld is nu nog superdom’, zegt hij. ‘Als je als ondernemer als eerste op een Internet of Things-toepassing inspeelt, zul je voorlopig zelf voor de infrastructuur moeten zorgen.

Raimo van der Klein
Raimo van der Klein

Van der Klein werpt ook zijn licht op het fenomeen ‘exponential organisations’. Dat slaat op bedrijven als Airbnb en Uber, die binnen no time marktaandeel winnen met het benutten van bestaande middelen (kamers, auto’s) en infrastructuur zoals het internet en apps.

Exponential organisations zijn ‘heftig’. ‘In welk domein je ook actief bent, bank, retail, het maakt niet uit: je zult vroeg of laat een concurrent krijgen die 10 keer zo snel zal groeien.’

Sprout trends-event 2015
Publiek spitst de oren tijdens De trends van 2015

Schaarste

Jeroen Kemperman, auteur van het boek Briljante Businessmodellen, hinkt in eerste instantie op twee gedachten: enerzijds wordt 2015 het jaar waarin veel goed gaat, anderzijds verwacht hij ook veel narigheid. Maar zolang narigheid ‘schaarste’ impliceert, dan is 2015 wat hem betreft een jaar waarin ondernemers kansen kunnen grijpen.

Jeroen Kemperman
Jeroen Kemperman

‘Ik geloof in overvloed én schaarste’, zegt Kemperman, ‘maar ik geloof dat schaarste leidt tot overvloed.’ Zo ontstond crowdfunding nadat banken een gebrek aan financiering aan de dag legden.

Daarom kijkt hij ook met veel optimisme de zaal met Sprout-members in. ‘Jullie ondernemers hebben niet zo veel te verliezen, maar juist veel te winnen. In een tijd van verandering, disruptie, en schaarste is het handig en aangenaam om veel energie te hebben en positief te zijn.’

Succes garandeert Kemperman uiteraard niet, maar mocht je als ondernemer een plek ambiëren in de lijst met disruptors, vraag je dan wel af of je tot op het bot gedreven bent om de wereld ten goede te veranderen. Met die insteek zijn de inmiddels bewezen disruptors immers aan de slag gegaan. ‘En je ziet vervolgens dat ze dat nog volhouden ook’, zegt Kemperman. ‘Ze doen niet alleen aan powerpoints, ze gaan het ook echt doen.’

Als je wilt leren waar schaarste toe kan leiden, kijk dan naar India en Afrika, suggereert hij. Bijvoorbeeld op het gebied van mobiel betalen, of protheses die gemaakt worden voor een half procent van de kosten die we hier in het Westen gewend zijn.

Zie ook: 
‘Internet of Things? De wereld is nog superdom’
‘Wie wil crowdfunden, moet nu toeslaan’
Zo speel je in op de hartverlangens van je klant

Stapelen

Crowdfunding mag dan nog een relatief nieuw fenomeen zijn, volgens financieel strateeg strateeg Annegien Blokpoel komt er een moment dat ook die hippe financieringsvorm zijn piek bereikt. Wie wil crowdfunden, moet volgens haar nu toeslaan. ‘Crowdfunding groeit ontzettend hard, en net zoals bij de beurs moet je erbij zijn voordat de hype op zijn hoogtepunt is, anders ben je te laat.’

Annegien Blokpoel

Dé trend dit jaar? Een banklening combineren met crowdfunding, geld van informals of strategische partijen zoals grote branchegenoten als Google of Randstad. ‘Zorg dus dat je een strategische keuze maakt: welke partijen gaan je helpen bij jouw groei?’

Social selling

Wat sales- en marketingexpert Petra Iuliano betreft is social selling een van dé trends voor dit jaar. Dat betekent volgens haar smart, sexy en soulful verkopen door in te spelen op de verlangens van je klanten.

Petra Iuliano
Petra Iuliano in gesprek met dagvoorzitter Lars Sörensen

Als ondernemer wil je het zero moment of truth claimen, oftewel het moment waarop iemand beslist dat hij iets gaat kopen. Te veel marketeers richten zich volgens Iuliano op de 3 procent die direct iets zou willen aanschaffen, terwijl je ook de 77 procent van jouw markt met een ‘latente koopbehoefte’ zou kunnen verleiden.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Iuliano wijst op 6 ‘hartverlangens’ waar je potentiële klanten mee kan binden, zoals de behoefte aan status, een betere relatie en zekerheid. Slaag je erin om als ondernemer de verbinding te leggen met alle 6, ‘dan zit je nooit meer zonder klanten’.

Sprout trends-event 2015
Sprout-members ronden het event af tijdens de borrel