De Amsterdamse startup – sinds dinsdag live – wil dit jaar groots uitrollen met haar internetdienst – CopyConfirm. De onderneming voegt een ‘digitaal waarmerk’ aan zakelijke e-mails toe. Ceo Marco Verver: “We zetten op dit moment de eerste stappen in Nederland, waarna Groot-Brittannië en de VS zullen volgen.”
De ondernemer verwacht dit jaar al 100.000 gebruikers te kunnen binnenhalen. Onder andere door samenwerkingen met grote distributiepartners, zoals telecomaanbieders en ict-service providers. Verver: “Zij kunnen onze dienst gebundeld aanbieden.” Ook gaat hij het netwerk van zijn launching customers inzetten om een internationaal viraal effect te creëren.
Rechtsgeldig
Het bedrijfje speelt in op een probleem waar nog steeds geen mondiale standaardoplossing voor bestaat: het rechtsgeldig maken van digitale zakelijke correspondentie, zoals facturen, contracten en offertes. Als je juridisch sterk wilt staan, moet je nu nog je e-mails bij de notaris opslaan.
De oplossing van CopyConfirm werkt met een extra ontvanger in het veld ‘cc’. Die e-mail komt binnen bij CopyConfirm en wordt omgezet in een onleesbare digitale vingerafdruk. Verver: “Ons concept is gepatenteerd en daarmee staan we redelijk sterk richting copycats, die we zeker verwachten.”
Volgens de ondernemer heeft hij een handjevol concurrenten. “Ze bieden echter allemaal oplossingen aan waarbij je software op je computer moet installeren.”
Zakelijke markt
Copyconfirm wil het grote geld bij zakelijke klanten vandaan halen. Die betalen één eurocent (in de vorm van een credit) per verstuurde e-mail (per bijlage/per jaar). Ze moeten minimaal 10.000 credits inkopen. Verver rekent op een gemiddelde uitgave van 44 euro per jaar per werkplek. Onder die 100.000 gebruikers in het eerste jaar zitten klanten die goed zijn voor één werkplek, maar ook klanten met duizenden werkplekken.
Een particulier betaalt vijf cent per credit, maar krijgt er standaard tien per maand gratis. “Kleine gebruikers kunnen het in principe gratis gebruiken. Zo hopen we massa te krijgen.”
Kapitaalinjectie
Het bedrijf – in 2008 door ondernemers Arjaen Smits en Michiel Westermann opgericht – wordt gesteund door enkele informal investors. Verver: “Het gaat om enkele tonnen, met de intentie om bij te springen als we volgend jaar gaan opschalen.”