Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze bierbrouwer bedacht een slimme truc om een park schoon te houden, én klanten te trekken

Goede deal: een gratis drankje in ruil voor een goedgevulde vuilniszak. Een bierbrouwer uit Amsterdam houdt zo een park schoon en zet er zijn nieuwe proeflokaal mee op de kaart.

Geen ‘heitje voor een karweitje’, maar een ‘IJtje voor een kwarweitje’, belooft bierbrouwer ‘t IJ bezoekers van het Blauwe Theehuis, een enkele maanden geleden geopend proeflokaal in het Vondelpark in Amsterdam. Daar kunnen bezoekers een vuilniszak ophalen (op zonnige dagen ook bij de Brouwerij ’t IJ-bakfiets, die door het park fietst). Na het vullen van de zak met parkafval verzilver je die bij de bar voor een gratis drankje. 

Vooral na warme dagen liggen stadsparken zoals het Vondelpark vol met troep. Als nieuwe bewoner van het Vondelpark heb je een zekere mate van verantwoordelijkheid voor de omgeving, zegt Louis Croonen van Brouwerij ’t IJ tegen het Parool. Hoewel hij niet denkt dat het project het afvalprobleem in het park zal oplossen, zorgt het in ieder geval voor meer aandacht voor het zwerfvuilprobleem. 

Campagne

De ingeleverde afvalzakken worden verwerkt door afvalbedrijf Renewi. Croonen verwacht de actie in ieder geval deze zomer door te laten gaan. De campagne – inclusief vlotte video met een onvervalst Amsterdamse klinkende voice-over van punkzanger en schrijver Abel van Gijlswijk – werd gemaakt door freelance reclamemakers Glenn van de Dood en Boudewijn Bosman.

Bosman: “Iedereen die weleens in het Vondelpark is geweest, heeft zich geërgerd aan al dat zwerfafval dat we met z’n allen achterlaten. Het voelde daarom superlogisch om dit probleem aan te pakken, en met een lekker IJ-biertje in ’t verschiet krijg je mensen wel aan het opruimen.”

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Foto’s: David Stegenga Fotografie