Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze 3 grote fouten wil je niet maken in je salespitch

Als ondernemer licht je aan het begin van ieder verkoopgesprek toe wat je bedrijf doet. Oftewel, je geeft een pitch. Dit is lastig en gaat lang niet altijd goed. Nathalie Mangelaars, Elevator Pitch-specialist en organisator van het NK Pitchen voor Ondernemers, behoedt je daarom voor de 3 grootste fouten die je kunt maken.

1. Verkopen

Uiteraard wil je graag iets verkopen. Het heet niet voor niets een verkoopgesprek. Toch is een elevator pitch geen ‘verkooppraatje in de lift’ zoals het vaak wordt omschreven.

Het doel van een pitch is namelijk om de connectie te maken met de ander. Je wilt enthousiasmeren en nieuwsgierigheid opwekken. Binnen 1 minuut beslist jouw potentiële klant niet of jullie zaken gaan doen. Er wordt dus niet letterlijk ‘gekocht’.

Wat klanten wel weten is of ze enthousiast zijn en nieuwsgierig zijn om meer te weten te komen over je bedrijf. De vraag die je jezelf voorafgaand aan het gesprek stelt is: “Hoe kan ik de ander in een hele korte tijd enthousiasmeren?” In plaats van: “Hoe kan ik mijn bedrijf in mijn pitch verkopen?” Na een goede pitch heb je connectie gemaakt en kun je de rest van het gesprek inzetten om de verkoop te realiseren.

2. Te lang

De aandachtspanne van mensen wordt steeds korter. Een presentatie van 15 minuten waarin je alle diensten of producten van je bedrijf uitlegt, is dan ook niet meer van deze tijd. Maak een korte pitch van maximaal 2 minuten. Inventariseer vervolgens waar de klantbehoeften liggen en zoom in op de producten of diensten die hierbij aansluiten.

Ook daarvoor kun je weer korte pitches voorbereiden. Hierdoor blijft de dynamiek in het gesprek en ga je niet ‘zenden’. Ook heb je meer tijd over om de wensen van jouw potentiële klant te inventariseren.

3. Moeilijke pitch

Ondernemers zijn trots op hun bedrijf en kunnen hier ontzettend veel over vertellen. Echter, wanneer het teveel of te complex wordt, zal de ander nooit kunnen onthouden wat je doet. Kijk naar je gesprekspartner en schat in wat het ‘instapniveau’ is.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zeker bij bedrijven met wat complexere producten of diensten, zoals in de IT, is dit van belang. Je doel is dat je gesprekspartner het verhaal na kan vertellen. Dit is onmogelijk als je je pitch teveel details bevat of te moeilijk is.


Wil jij van andere pitchers afkijken hoe je een goede pitch geeft? Kom dan op 27 maart 2017 naar het NK Pitchen voor Ondernemers in de Jaarbeurs. Exclusief voor Sprout Members en Partners verloten we 25 gratis tickets. Meer weten? Kijk op onze eventpagina.