Familiebedrijven zijn bij uitstek dragers van de normen en waarden die in deze recessie en de komende periode belangrijk worden gevonden”, zegt dr. Carl Rohde, een vooraanstaande trendwatcher. Het zijn emotionele argumenten waarom product of dienstverlener X boven Y wordt verkozen. En die argumenten zijn veranderd. Niet langer willen we glitter, glamour en sneller. “Nu willen we gedegenheid en betrouwbaarheid. Bewezen betrouwbaarheid. Met roots, een vertrouwenwekkende geschiedenis vol continuïteit.” Rohde verwacht dat het mentale klimaat dat nu ontstaat, bij de generatie Y een levenslang zichtbaar blijft en dat het koopgedrag er de komende vijf tot tien jaar door wordt bepaald.
Kracht
Mentaal hunkeren we naar de warmte van de jaren vijftig. Daar zit een deel van de nieuwe magie van het familiebedrijf. Maar het grote verschil moet zijn dat er ook nadrukkelijk een innovatief element in de uitstraling zit. “Familiebedrijven delen die goede uitgangspositie met coöperaties en stichtingen”, zegt positioneringdeskundige Onno Maathuis. Het zijn ondernemersgeslachten die zich soms al generaties staande houden. Daar zit iets innovatiefs in het DNA.
Daarnaast heeft de familie ‘de familie’ als onderscheidende factor. “De familie moet zichtbaar, kenbaar en voelbaar zijn. Dan wordt het onderscheidende ook relevant.” Voor Maathuis vallen de beste bedrijven samen met de familie. “Kijk naar Van der Valk, Van Bommel en Hooghoudt. Daar is de familie de naam. Je voelt bij dit soort bedrijven de passie, je ziet de familie, je kunt ze bijna aanraken.”
Zichtbaarheid
De eigen familie en de geschiedenis verdienen een prominente plek op de homepage van de corporate website. Een familiebedrijf kan alleen de familie als onderscheidende factor inbrengen als die getoond wordt. De zichtbaarheid is nu vaak onvoldoende.
Een andere manier om de zichtbaarheid te vergroten is door het leiderschap in een sector te claimen, meent Willem Smit, research fellow aan de IMD in Lausanne, Zwitserland. “Familiebedrijven hebben door hun scope en financieringsstructuur het vermogen om anticyclisch te investeren. Op die manier kunnen deze bedrijven leiderschap binnen de eigen industrie niet alleen claimen, maar ook waarmaken.”
Dit is een korte samenvatting. Lees het hele artikel op FB50.nl
Word lid van onze familiebedrijvennieuwsbrief: eens per maand het laatste nieuws en praktische verhalen over het familiebedrijf. Ga naar FB50.nl.