Inhome Geas, een middelgrote onderneming voor service aan gas- en elektrische apparaten in Oost-Nederland bestaat al veertig jaar, maar kortgeleden vond een omslag plaats. In overleg met personeel en vakbond is voor de cv-monteurs een nieuw flexibel rooster ingevoerd. Ze werken nu tot `s avonds half zeven, en draaien weekenddiensten op zaterdag en zondag. Tot ieders tevredenheid, zegt Gert-Jan Hemme van het bedrijf. Klanten krijgen buiten kantooruren service en ook voor de monteurs is arbeid en zorg beter te combineren. Zij maken veel minder overuren en weten lang van tevoren wanneer zij ingeroosterd zijn.
Steeds drukker
En dat is precies wat het ministerie van Sociale Zaken voor ogen heeft. Samen met het project ‘7 tot 7, Tijd voor arbeid en zorg’ stimuleert het ministerie een cultuuromslag naar een ruimer tijdskader. Diverse bedrijven en instellingen experimenteren hier nu mee; naast Inhome Geas doen ook gemeenten, Banken, huisartsen, apotheken en bibliotheken mee. Dat is hard nodig, want Nederlanders krijgen het steeds drukker met verplichtingen (betaald werk, zorgtaken en opleiding), zo blijkt uit recent tijdsbestedingsonderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau. Terwijl de arbeidstijden nauwelijks veranderen: het gros van de werknemers werkt tussen 9 en 5. Hierdoor blijft overdag minder tijd over voor andere zaken dan werk, en krijgen we massaal met piekdrukte te maken als files en overvolle wachtkamers bij bijvoorbeeld de huisarts.
Het overheidsinitiatief volgt op cijfers van TNS Nipo. Het onderzoeksbureau vond uit dat 73 procent van de consumenten dat dienstverlenende bedrijven en instellingen ook buiten kantoortijden open moeten zijn. 65% vindt daarbij dat dienstverleners qua openingstijden te weinig rekening houden met de wensen van de consument.
Ook flexibel werken?
Steeds meer bedrijven en instellingen werken aan een modernere bedrijfsvoering. Dat doen zij door:
- flexibele werktijden en telewerken voor medewerkers;
- slimmere openingstijden;
- plaats- en tijdonafhankelijk dienstverlening (telefonisch, via internet);
- nieuwe voorzieningen en (gemaks)diensten zoals het email-consult bij de huisarts, de bezorgbakker en de gemaksbalie voor werknemers;
- reïntegratiemogelijkheden in de persoonlijke dienstverlening voor mensen met een uitkering, bijvoorbeeld tot pc-dokter;
- levensloopbewust personeelsbeleid met speciale faciliteiten als de mantelzorgmakelaar voor medewerkers die arbeid en zorg combineren.
Wat zijn de voordelen?
- betere dienstverlening, en meer productieve arbeidsuren
- tevreden klanten, en hiermee ook meer klanten, een hogere omzet en een betere concurrentiepositie
- gemotiveerde medewerkers die bovendien arbeid en zorg makkelijker kunnen combineren. Een hogere arbeidsproductiviteit en minder (grijs) verzuim.