Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De Lange Staart van Google

Een van de meest succesvolle internetondernemingen ooit is natuurlijk Google. Iedereen prijst de glasheldere en simpele navigatie en de wiskundige genieën die het zoekprogramma zo functioneel maakten. Maar zeker zo belangrijk is de Lange Staart van Google.

Lange Staart ofwel Long Tail is een idee van de Amerikaan Chris Anderson. Kern van het principe is dat producten waar een kleine vraag naar is of die beperkt verkopen samen toch een behoorlijk marktaandeel kunnen hebben. Voorwaarde daarvoor is een distributiekanaal dat omvangrijk genoeg is. Zo haalt Google inmiddels de helft van zijn omzet uit advertenties die het plaatst op weblogs of kleinere verkoopsites. Hen ontbrak het daarvoor aan een platform.
Een ander Lange Staart-voorbeeld is de geschiedenis rond Touching the Void, een boek uit 1988 over bergbeklimmen. Dat begon tien jaar na verschijning ineens enorm goed te verkopen. Zo goed dat er zelfs een film over werd gemaakt. De oorzaak? In 1998 werd een ander boek over bergbeklimmen populair en verscheen Touching the Void steeds in de lijst met aanbevelingen bij Amazon.
De theorie van Anderson: als de distributiekosten laag genoeg zijn, zoals bij Google of Amazon, kan het rendabel worden ook minder populaire producten te verkopen. Daardoor blijkt de vraag daarnaar veel hoger dan aanbieder dachten. Met internet kan dat niche-publiek plots wel worden gevonden en vormen alle liefhebbers samen een hele lange staart.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.