Klanten zijn vreemde wezens. Iedereen heeft ze, sterker nog: iedereen is er zelf ook een. Toch snappen de meeste mensen bar weinig van klanten. Reden voor ‘klantenfluisteraars’ Jos Burgers en Jan van Setten om het mysterie te ontrafelen.
“Echt waar, zonder klanten zouden we hier heerlijk werken.” Klinkt bekend? Het is misschien een grap, maar wel een die uit het (bedrijfs)leven gegrepen is, vertellen Burgers en Van -Setten in hun eendaags seminar ‘het mysterie klant’. “Het erge is dat het vaak nog klopt ook, want niets is zo moeilijk als je verplaatsen in een ander”, zegt Burgers. “Als je wilt veranderen, doe het dan niet voor een ander, maar voor jezelf.”
Aan het begin van het seminar weet ik nog niet waarom ik überhaupt zou willen veranderen, maar dat wordt al snel duidelijk. Vraag ik ooit aan mijn klanten of ze blij zijn met mijn werk? En vraag ik dan ook dóór? Burgers: “Vragen naar wat je niet wilt horen is de beste manier om jezelf te verbeteren. Reken maar dat klanten het waarderen: ze bewonderen je oprechtheid. Dan hoef je ook geen klanttevredenheidsonderzoek te doen waarin je toch wel weer de gemiddelde 7,5 scoort; je krijgt van een paar klanten te horen wat je moet weten.”
Ik maak er een stevige mentale notitie van. “Klanten zijn eigenlijk net mensen”, zegt Van Setten wanneer hij het stokje op cabareteske wijze overneemt van zijn medefluisteraar. “Ze willen menselijke dingen zoals zekerheid, orde en erkenning. Geef ze dat dan ook. Je zult zien dat ze er positief op reageren.” Onderwerpen als ‘de ja-maar-standby’, klanten écht helpen, prijskaartjes, klantentypes en een hele reeks grappige ¬managementafkortingen schieten voorbij in dit seminar. Lang niet alles blijft hangen, maar het belangrijkste wel: een klant is helemaal niet zo mysterieus. Het is gewoon een mens. Ik ben blij dat dát misverstand na vandaag mijn wereld uit is.
organisatie Denkproducties in samenwerking met MT
waar Amsterdam
duur 1 dag
kosten 995 euro (ex BTW)
Een overzicht van alle door MT gevolgde cursussen vindt u in de A tot Z cursusindex.