Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De klant zorgt voor kopers

Klanten die elkaar enthousiast maken voor uw product, het kan niet beter. Voor webwinkels is dat moeilijker, maar social commerce helpt hen op weg.

Voor webwinkeliers is er aan ruimte geen gebrek. Dus maak van uw webwinkel een sociale ontmoetingsplaats, waar tips kunnen worden gegeven, recensies kunnen worden geplaatst en de klant eens rustig kan rondkijken in het productaanbod.

 

In een webwinkel maakt niet de winkelier de keuze wat de klant moet kopen, dat doet de klant zelf. En met een beetje geluk doet hij dit ook voor zijn vrienden en kennissen. Want als iemand enthousiast is over een product, prikkelt dat de nieuwsgierigheid van anderen.”

“Vroeger kwam ik bij de cd-boer en die zei me: ‘dit plaatje is echt iets voor jou’. En als ik dat achteraf niks vond, dan gaf ik natuurlijk vooral de winkelier de schuld. Op internet is dat businessmodel achterhaald. Als een site mij alle boutjes en moertjes van de wereld aanbiedt, dan maakt niet de webwinkel een keuze, maar dan moet ik die keuze maken”, vertelt consultant Joost Wolzak van internetadviesbureau Jungle Rating.

Recensies plaatsen doet ook de webwinkel drogisterij.net, een aanbieder van drogisterijproducten. “We laten duidelijk zien dat de ruimte is bedoeld om commentaar op een product te geven”, zegt hoofd Verkoopafdeling René Santifoort.

Hij durft niet te zeggen hoeveel procent extra omzet een dergelijke interactievorm oplevert, maar dat recensies effect hebben, staat zo vast als een huis. “Als iemand enthousiast is over een product, dan wordt ook de nieuwsgierigheid van anderen geprikkeld. We kennen nu drie jaar dit recensiemodel en sindsdien is de verkoop sterk toegenomen.”

 

De status van klantencontact bij webwinkels

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • Als een product goed verkoopt, dan zal het ook wel goed zijn. Slechts 48 procent van de webwinkels toont een top 10 met best verkochte artikelen.
  • Slechts 16 procent van de onderzochte websites geeft ruimte voor een recensie. Dat is jammer, want onderzoek toont aan dat 62 procent van de bezoekers eerder geneigd is tot aanschaf over te gaan als recensies van anderen positief zijn.
  • Slechts bij 8 procent kan aan een product een waardeoordeel gegeven worden.
  • Webwinkels bieden beperkt de functionaliteit als ‘E-mail a Friend’ (56 procent) of ‘SMS a Friend’(0 procent).

    (Bron: JungleRating)

 

Meer over social commerce in nummer 9 van Sprout.