Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘De internetondernemer is anders’

Snelheid en de first mover advantage, dat is waar internetondernemers het volgens Durk Jan de Bruin het van moeten hebben. "Je programmeur is de Edgar Davids van je team", vertelt de oprichter van startpagina.nl in een interview met Sprout.

Onlangs gaf de Bruin samen met de projectleider van Senseo een presentatie over ondernemen. ” Al kwam dat totaal niet overeen met de mijne.” Merkwaardig vond de Bruin, want beiden willen gewoon succesvol zakendoen.

Senseo
Het verschil tussen traditioneel ondernemen en een internetbusiness is groot, volgens de 43-jarige internetondernemer. “Senseo doet eerst marktonderzoek, is daarna maanden bezig met het ontwerp en moet na een jaar het product perfect op de markt brengen. Als het product niet aanslaat, ga je ten onder.”

Een afstraffing die je niet snel van internetgebruikers zult krijgen. “Internetondernemers starten vanaf de zolderkamer. Zonder businessplan of marktonderzoek. Al de béta versie niet helemaal lekker loopt, zul je het horen. Maar wie zijn product aanpast, heeft zeker nog kans van slagen.”

Richard Branson
Niet de perfectie, maar juist de snelheid speelt op internet dus een grote rol. Het voordeel van de first mover advantage is cruciaal. En dan gaat het om continue innovatie. “Want zelfs kinderen kunnen je inhalen. Kijk naar Ben Woldring bijvoorbeeld. Het zijn geen jongens die geld willen verdienen, maar juist een andere manier van denken hebben. Dan kun je alle boeken van Richard Branson lezen, maar dan weet je nog steeds niets van internetondernemers.”

De concurrentie mag dan moordend zijn, wie marktleider is, bezit vaak een groot deel van de markt. “Na Coca Cola bezit Pepsi een redelijk aandeel in de frisdrankmarkt. Ilse, de tweede grootste zoekmachine, heeft slecht een marktaandeel van 2 procent.”

Sales jongens
Ook reclame heeft op het web een andere dimensie. Waar de internetondernemer het van vrienden moet hebben, valt de traditionele entrepreneur terug op zijn ’sales jongens’. Durk Jan: “Waarom denk je dat de homepage van Google helemaal wit is? Ze willen je te vriend houden. De gebruiker vindt het geweldig en vertelt het door aan zijn netwerk. Dat is waarom je nooit een reclame van Google op tv zult zien.”

Niet elke internetonderneming boort overigens een nieuwe markt aan. “Kijk naar Coolblue, met Pdashop.nl. Ze springen in op een nichemarkt. Maar wel eentje waar de gevestigde electronica winkels kansen laten liggen.”

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Edgar Davids

Een website is organisch en dynamisch. Aspecten die traditionele ondernemers over het hoofd zien. “Ik hoor zoveel bollebozen roepen dat ze wel even een blikje programmeurs opentrekken om ook een internetvariant van het bedrijf te maken. Zo werkt het niet. Internetondernemers verbeteren het bedrijf elke dag. Je programmeur moet je dus in de watten leggen. Het is de Edgar Davids van je team.”