Wat Albelli UK, de Britse dochter van Albumprinter die de overname doet, betaalt voor zijn concurrent Fotobook.co.uk is niet bekendgemaakt.
Fotobook.co.uk
Fotobook is in 2005 opgezet door DTP, een bedrijf dat zich toelegt op outsourcing van drukwerk voor de zakelijke markt. Eigenaar Alun Johnson tegen de BBC: ‘we waren benieuwd of we succes konden hebben met het verkopen van fotoalbums. Dat hebben we bewezen. We hebben het bedrijf zover mogelijk gebracht, maar Albell heeft een uitstekende positie om het nog door te laten groeien.” De overname gebeurt overigens cold turky voor de Fotobook-klanten: vanaf 2 januari moeten ze met de Albelli-software aan de slag.
Consolidatie
In Nederland is Albumprinter met afstand marktleider, mede door de ‘white label’- producten die het naast zijn eigen merk Albelli via onder meer de Hema levert. Tot nu toe ging de internationale expansie autonoom en duurde het even voor die vaart kreeg. In Duitsland heeft Albelli dankzij een joint venture sinds dit jaar redelijk voet aan de grond. “Albelli en de Europese fotoboekenmarkt zijn klaar voor een consolidatie,” zegt Albumprinter-ceo Kees Arends nu. “Door middel van strategische overnames in een aantal Europese landen zullen wij ons aandeel in de Europese markt verder vergroten.” In Engeland is de fotoboekenmarkt nog in een priller stadium dan die in Nederland. Dat belooft vologens Arends volop groeimogelijkheden.
Endeit
Albumprinter won in 2007 nog de Deloitte Technology Fast50 als een van de snelst groeiende techbedrijven van Nederland. In de vijf jaren tot en met 2009 groeide zijn omzet met 746 procent, tot 25 miljoen euro. In 2010 verwacht het 30 miljoen om te zetten, met winst. Behalve uit de flinke cashflow werd de groei gefinancierd door venture capitalbedrijf Van den Ende en Deitmers, dat in 2007 een belang van 30 procent nam in het bedrijf, dat zijn eigen printfabriek heeft staan in Ypenburg.
Markt van 500 miljoen
De markt voor fotoboeken groeide in 2010 met 25 procent naar meer dan een half miljard euro, blijkt uit onderzoek van futuresource, maar is sterk gefragmenteerd. Een handvol relatief grote printbedrijven als (marktleider) CeWe Color, Infowerk en Albumprinter heeft samen meer dan de helft van de markt in handen.