Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De cultus van consumentisme

Merkentrouw is alles. Consumenten vertonen trekjes van religieuze adoratie als het op merkentrouw aankomt.

Wat cruciaal is voor religie – gedeelde waarden en geloof, ontmoetingen, verhalen delen en het aanhangen van het bovennatuurlijke – is evenredig aanwezig in de wijze waarop consumenten bepaalde producten adoreren.

Een aantal merken heeft het in zich om een sterke community rond het product te creëren, zo is te lezen in onderzoek van de Amerikaanse DePaul University en Temple University. Enkele van de productgroepen die geadoreerd worden zijn: auto’s (Bronco, Jeep, Saab, Volkswagen), computers (Macintosh, Newton) en science-fiction (Star Trek, Star Wars, Xena: Warrior Princess, X-Files).

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Magische merken
“Deze merkencommunities hebben laten zien dat ze in staat zijn de consumentenbeleving te transformeren. Producten worden een magische, religieuze of bovennatuurlijke status toebedeeld”, aldus de auteurs.

Albert Muñiz van DePaul University (VS) en Hope Jensen Schau van de Temple University publiceerden hun onderzoek in het maartnummer van het Journal of Consumer Research. Het artikel is te koop voor het schamele bedrag van 10 dollar.