Dat de consument mondiger is, hoeven we u niet meer te vertellen. Dat hij meer kan kiezen is ook geen nieuwtje. Bleef het daar maar bij.
Trendwatcher Marian Salzman bracht ons de wiggers en de metroseksueel en nu de brand slut. Een type consument dat geen donder om u geeft. Want wat u niet voor een bodemprijs levert, is ook wel ergens anders te halen. Futurist Salzman – neen dat heeft niets met dat fascistische clubje uit Italië te maken – benoemt vier factoren die de consument doen versletten.
- Commoditization: Producten kweken geen loyaliteit meer. Al helemaal niet als de productie uitbesteed wordt aan een lagelonenland. Want wat betekent een merk nou nog helemaal als u het niet eens produceert? Stoppen met outsourcen!
- Brand inflation: er is te veel keuze. Wat voegt uw product nou echt toe?
- Rapid innovation: waarom zouden klanten zich committeren aan één producent als de concurrent een beter alternatief maakt? Kijk naar de teloorgang van Yahoo Search toen Google mondiaal ging. Niet de snelste innovator? Vergeet het dan maar.
- Increased access to information: de consument is niet gek. Producttesten, prijsvergelijkingen, acties … al die informatie ligt voor het grijpen. De klant bestrijdt alles wat u zegt. Simpelweg roepen dat u toch echt de beste bent, sleurt u niet door die crisis. Niemand wordt meer gelooft op zijn woord.
De hamvraag: waar worden consumenten brand sluts? Op internet natuurlijk. U wordt bedankt meneer Berners-Lee. Is er dan niets te doen tegen de versletting? Jawel. Honour fans, zegt Salzman. Probeer liefhebbers van uw producten geen extra geld uit de zak te kloppen. Maar eer ze en doe soms iets extra’s. Ook lokale merken hebben weinig te vrezen. Sletten zijn gefixeerd op mondiale merken.
Marian Salzman sprak donderdag op het congres Fusion 2005.
Auteur: Rutger Betlem