Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De concurrentie van tegenwoordig

Marketingveteraan Jack Trout kijkt met weerzin naar de felle concurrentiestrijd onder ondernemers. Het theekransjesgevoel van de voorgaande decennia bestaat niet meer.

Om deze harde tijden te overleven, heeft Trout wel enkele overlevingswijsheden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

  1. Omzeil het sterke punt van de concurrent en exploiteer zijn zwakte. Waar schort het er bij de tegenstander aan, vergeet hij niet een belangrijke doelgroep? Richt de aandacht op die groep.
  2. Blijf altijd een beetje paranoïde voor concurrentie. Weg met die naïviteit. Op dit moment zit een concurrent zijn volgende aanvalsplan te bespreken. Blijf constant geïnformeerd.
  3. Normaal gesproken worden concurrenten vanzelf beter als ze ertoe worden gedwongen. Blijf niet lachen om de zwakte van de ander. Binnen no-time kan een bedrijf in het slop zich weer opheffen om vervolgens keihard terug te slaan. Onderschatting van de concurrent, niet doen.
  4. Als de zaken op scherp staan, is rationaliteit ver te zoeken. Het overlevingsinstinct van ondernemers in het nauw is groot. De irrationaliteit kan toeslaan. Bewaar zelf het overzicht en bekijk de stappen van de concurrent, ga niet mee in de gekte.