Eigenlijk is hij online marketeer, en ook nog student, maar sinds kort kan Sluijter aan dat rijtje ook directeur van Fixxers toevoegen. Sluijter kwam via zijn werk als online marketeer – sinds 2008 runt hij samen met een studievriend een marketingbureau – in aanraking met moederbedrijf Toned. Dat bedrijf biedt landelijk onderhoud aan grote winkelketens, kantoren en woningbouwverenigingen.
De ondernemer gaat een nieuw segment voor Toned aanboren: badkamers die betegeld moeten worden, balkons die schreeuwen om een likje verf. “Wij willen fungeren als een 24-uurs klusjesintermediair en klussen van consumenten koppelen aan een gecertificeerd bedrijf in de buurt.”
Hij zal er nog een hele kluif aan krijgen, want hij is niet enige die zich roert in de particuliere markt. Een site als Werkspot.nl – een soort Marktplaats.nl voor klussers- voert momenteel een grote reclamecampagne. Sluijter wil zich op een andere manier in de markt zetten. “Wij zijn geen online platform. We concurreren op betrouwbaarheid en gemak, je kan 24 uur per dag bellen of online een klus inplannen wanneer jou dat uitkomt.“ Fixxers werkt met vaste, erkende leveranciers.
Een andere partij op de particuliere klusjesmarkt is MijnStudent.nl , eveneens een jong bedrijf. Zij leveren goedkope krachten in de vorm van studenten voor verschillende soorten klussen. “Wij onderscheiden ons door uitsluitend te werken met gekwalificeerd personeel die alle papieren hebben die voor die branche van toepassing zijn”, aldus Sluijter.
Verdienmodel
Sluijter is directeur en aandeelhouder van Fixxers, Toned is grootaandeelhouder. Twee jaar krijgt hij de tijd om te kijken of het concept aanslaat. De target die Sluijter meekrijgt is 80.000 euro winst aan het einde van het tweede jaar. Sluijter zegt geen slapeloze nachten te hebben van die doelstelling. “Ik hoef niet vanaf nul te beginnen. Ik kan gebruik maken van de klusbedrijven van Toned die ook voor Fixxers aan de slag willen.”
Het verdienmodel van Fixxers is gebaseerd op twee bronnen van inkomsten. Allereerst krijgt Fixxers een provisie voor elke lead die ze doorzet bij een klusbedrijf, daarnaast kunnen de klusbedrijven een ‘abonnement’ nemen voor een vast bedrag per maand, ze worden dan een preferred supplier.
Marketing gebeurt online. “We gaan niet één nationale campagne voeren voor de hele website, zoals Werkspot.nl, we gaan onze site per onderdeel promoten.” Of Sluijter affiniteit heeft met de bedrijfstak waarin hij zich waagt? “Met klussen eigenlijk helemaal niet, wel met gemak.”