Baidu heeft in China een marktaandeel van 56 procent. Google moet het met slechts 16 procent doen. Een toetreding tot de Europese zoekmachinemarkt geeft dus ook nieuwe informatie over Chinese bedrijven.
Twee jaar geeft Baidu Europe zijn Europese variant. Dan moet het zijn uitgegroeid tot de grootste concurrent van Google. Bovendien wordt adverteren via deze zoekmachine veel goedkoper. “De hoge advertentietarieven worden nu vooral bepaald door de dominante positie van Google”, aldus algemeen directeur Peter Ufkes.
Het Nederlandse internetbureau Tribal maakte in oktober afgelopen jaar al bekend zorg te gaan dragen voor de zoekmachinemarketing. Dat alleen al bood nieuwe mogelijkheden voor het Bossche bedrijf. Met zo’n 123 miljoen internetgebruikers is China ook op het web een grote groeimarkt. Verwacht wordt dat dit aantal per jaar met 20 procent zal stijgen.
Niet alleen Google moet het opnemen tegen de sterke Chinese handelsgeest. Ook Nike wordt op scherp gezet. De sportkleding van Li Ning hanteert niet alleen een logo dat sterk aan Nike-swoosh doet denken, maar is vanaf 1 april ook op de Nederlandse markt te krijgen.