Een mijlpaal. OrangeGas – in 2008 in Heerenveen opgericht door Marcel Borger (40), Pelle Schlichting (31) en Anco Buning (40) – opende onlangs zijn negende ‘groengasstation’. De ondernemers kochten een bestaand ‘gasvulpunt’ in Leeuwarden van een lokale uitbater. “Een belangrijke deal. Via de overname verwerven we een grote klantenkring.”
Het is niet de enige grote vis die de ondernemers hebben binnengesleept. Deze zomer kreeg OrangGas de uitslag van een subsidietender van het Agentschap NL. “We kunnen zo 37 vulpunten gaan realiseren.”
Exploitatie
Vanuit de overheid wordt de productie en exploitatie van compressed natural gas (CNG) – de milieuvriendelijke tegenhanger van LPG – de laatste jaren flink gestimuleerd. OrangeGas – een omzet in 2008 van 1,25 miljoen euro- speelt daar op in en wil een leidende positie in de gasmarkt veroveren als leverancier en exploitant van gasvulpunten.
Ofschoon er wel wat particulieren van de vulstations gebruik maken is de groei vooral te vinden in de zakelijk markt. Denk aan koerier- en taxibedrijven en gemeentelijke diensten die voor hun wagenpark overstappen op CNG. “Er rijden op dit moment zo’n drieduizend auto’s rond in Nederland die wekelijks biogas tanken.”
In de markt voor CNG-tankstations is momenteel CNG Net – dochter van Ballast Nedam- de grootste speler – met meer dan dertig vulstations. Een andere grote speler is Fuwell. Op de website van dat bedrijf valt te lezen dat het over zeven CNG-locaties beschikt. “We concurreren met hen op prijs. Ook profileren we ons sterker als specialist in groen gas.”
De ondernemers willen over enkele jaren uitgroeien tot een exploitant met een landelijk tanknetwerk van 150 vulpunten. Eind dit jaar willen ze al op twintig locaties zitten en in 2011 moet de teller boven de vijftig units staan.
Om die landelijke dekking te bereiken, richt het in zijn uitbreidingstrategie eerst op groei in regio’s. Schlichting: “70 procent van de Nederlandse tankstations is in handen van regionale oliehandelaren.” Momenteel ligt de focus op een aantal regio’s: onder meer Noord-Holland en Noord-Nederland. Later moeten de zuidelijke provincies volgen.
Distributeur
Het gas wordt afgenomen van Essent en is “voorzien van een certificaat.” OrangeGas neemt de gasinstallaties af van een Duitse fabrikant. De ondernemers pakken dat slim aan. Ze treden namelijk ook op als distributeur van fabrikant in België. “We hebben er al vier gastanks verkocht. Ook hebben we een opdracht binnen om de infrastructuur te doen in de haven van Antwerpen.”
De ondernemers zeggen zo in staat te zijn om met het geld dat ze verdienen “via de handel” een deel van hun eigen locaties in Nederland te bouwen. Voor de bouw van een tankunit moet er al gauw een bedrag van 150.000 euro worden uitgetrokken. Een deel daarvan – in ieder geval die 37 tankstations vanuit de tender- wordt gefinancierd via subsidies – zo’n 40 procent van de bouwkosten. “Ook hebben we een lening los kunnen krijgen bij onze bank waarmee we voorlopig vooruit kunnen.”
Hoge marges
Het gaat dus om een relatief hoog bedrag om zo’n tankinstallatie te bouwen. “Anders dan bij LPG moet CNG op de locatie van een tankstation tot de juiste compressie worden gebracht. We voeren dus een deel van het productieproces zelf uit. ” Ze kopen daardoor goedkoper in en kunnen dus meer waarde toevoegen. “De marges zijn aantrekkelijker dan bij LPG.”
De prijs van een kilo gas ligt op ongeveer 0,80 euro – 25 procent meer dan je voor LPG betaalt. Een gewone personenauto tankt gemiddeld zo’n twintig kilo per keer. Er rijden inmiddels in Nederland zo’n 3000 auto’s rond op biogas. “Als een vulpunt zo’n 100.000 kilo verkocht begint het voor ons ergens op te lijken.”
Hoeveel de ondernemers inmiddels overhouden, willen ze niet zeggen. ”Onze omzet zal dit jaar aanzienlijk hoger uitkomen dan in 2009.” Vanaf volgend verwachten ze te kunnen gaan groeien in omzet met zo’n zeventig procent. “We gaan dit jaar in al wel het jaar uit met mooie zwarte cijfers.”
Lees ook:
- OrangeGast
- De opmars van lokale energiebedrijven
- Subsidies? Trek de provincie leeg
-
Hoe overleef je een subsidiecontrole?