Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Brabants minibedrijfje zit Direct Wonen op de hielen

Kamernetconcurrent Kamertje.nl is in enkele jaren tijd uitgegroeid tot nummer twee van Nederland. De groei kwam ook voor de oprichters als een verrassing: "Het leek ons wel tof om 1.000 leden te hebben."

Dick van Lisdonk (30) en zijn zakenpartner Daan de Jong (28) vonden het zes en een half jaar geleden maar lastig om een kamer te vinden. Alhoewel ook toen het online aanbod groot was, vonden de studenten dat het stukken beter kon. Als hobby begonnen ze daarom met Kamertje.nl, een alternatief voor marktleider Kamernet, een onderdeel van het beursgenoteerde Direct Wonen.

 

Hobby

Heel hoog waren de verwachtingen niet. “Het leek ons wel tof om 1.000 leden te hebben”, lacht Van Lisdonk. Dat bleek ietwat te laag ingeschat. De onderneming groeide als kool, met 80.000 leden in 2006. Van Lisdonk en De Jong zagen zich genoodzaakt echt professioneel aan de slag te gaan. “Uiteindelijk bleek het een hobby die wel erg veel tijd kostte.” Ze stopten met hun overige taken – het maken van websites in opdracht – en hielden zich voortaan fulltime bezig met Kamertje.nl.

 

Ook dat heeft het duo geen windeieren gelegd. Inmiddels heeft de site 200.000 leden en meer dan 800.000 pageviews per maand. Afgezien van affiliatemarketing en wat bescheiden banneracties heeft Van Lisdonk voor de groei van zijn site altijd op mond-tot-mond reclame gerekend. “Wij vallen mensen niet lastig met talloze nieuwsbrieven en kunnen heel snel reageren op vragen van leden. Als de klantervaring goed is, groei je vanzelf.”

 

Klein blijven

Hij ziet het feit dat Kamertje.nl een klein bedrijfje is als de grootste kracht: “De lijntjes zijn kort. Met zijn tweeën doen we vrijwel alles. Problemen met het netwerk, veranderingen die we willen doorvoeren, vragen beantwoorden, we kunnen het allemaal binnen een dag regelen. Onze concurrenten zijn meestal onderdeel van een groter bedrijf. Dan moet je voor elke wijziging weer een hele boardroom meeting organiseren.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Ook wat betreft de winstgevendheid heeft het duo voordeel bij de kleine bezetting. “Onze kosten zijn relatief laag, waardoor we al vanaf het begin winst maakten.” Een ander groot verschil met Kamernet: kamerzoekenden betalen per maand een vast bedrag waardoor ze onbeperkte toegang krijgen tot de site. Bij de concurrent betaal je voor iedere reactie. “We willen niet dat mensen moeten twijfelen of ze wel of niet op een kamer willen reageren. Het is al lastig genoeg om woonruimte te vinden.”