Micha Zwaaf werkte in het verleden bij ABN Amro Asset Management als buy-side equity analist en portfoliomanager. In die hoedanigheid moest hij nagaan welke bedrijven in zijn sector (internet en media) in aanmerking kwamen voor beleggingen. In
GERECENSEERD:
Wat schuift het?
Micha Zwaaf
(Academic Service, 128 pagina’s)
zijn onlangs verschenen boek ‘Wat schuift het?’ geeft Zwaaf een uitgebreide samenvatting van de overwegingen om wel of niet in een onderneming te investeren. De ondertitel is ‘Haal meer uit je onderneming’, maar zou net zou goed kunnen luiden: ‘Hoe haal ik een investeerder binnen?’
Verhelderende focus
Eigenlijk staat elke pagina van Wat schuift het? in het teken van die ene vraag. Dat lijkt een beperkte opzet van het boek, bovendien is het een ronduit dun boekje (met nogal wat witruimte op de pagina’s). Toch is het geen oppervlakkig werkje. Integendeel, de focus op de concrete ‘investeerbaarheid’ (in de term van Zwaaf zelf) is verhelderend. Alles wat je ondernemer kunt doen of laten om die ene (of meerdere) geldschieter binnen te halen, wordt uit de doeken gedaan. In zeer heldere, voor de niet in financiële termen ingevoerde leek begrijpbare stijl bovendien.
Wat die leek die wel een investeerder zou willen strikken om te kunnen groeien of zijn uitvinding te gelde te maken in ieder geval niet moet doen, is zich alleen richten op omzet en winst. Als je denkt dat je vanzelf rijp bent voor investeringskapitaal als de boeken over vorig jaar een rooskleurig beeld geven, vergist zich. Het kan gebeuren dat een goed geleid bedrijf met een goed product en een goed businessplan toch niet gefinancierd wordt, schrijft Zwaaf. Want: “boekhouden heeft minder met de werkelijkheid te maken dan de meeste mensen denken.” Wat in de boeken staat, gaat immers over het verleden. Beleggers houden zich bezig met de toekomst. Daar spelen nog veel meer overwegingen een rol.
Visie en uitvoering
Welke dat zijn? Natuurlijk ook de verwachtingen om met de huidige producten winst te blijven maken. Plus natuurlijk de kwaliteit van het management en het personeel. Maar wat vaak wordt onderschat, zijn de doelgerichtheid en het commitment van de leiding. Bedrijven worden aantrekkelijk voor beleggers als ze een helder en overtuigend ‘verhaal’ hebben, en bovendien in staat zijn dat over te brengen. Het management moet een visie hebben en moet bovendien precies kunnen aangeven hoe het zijn plannen wil uitvoeren. Want de uitvoering is de belangrijkste succesfactor, aldus Zwaaf.
Ondernemers en managers die op zoek zijn naar vers investeringskapitaal, zullen in Wat schuift het? praktische tips vinden. Andere geïnteresseerden vinden in het boek een aardige introductie in de beleggingstheorie. Het is goed om eens ‘via de ogen van een potentiële belegger’ naar je eigen bedrijf te kijken. Dan besef je je waar wel of niet waarde te vinden is, en hoeveel waarde dat zou kunnen zijn. Misschien valt het wel tegen en moet je constateren dat je bedrijf een kansloos object voor investeerders is. Maar misschien kun je met dit boekje je ‘investeerbaarheid’ wat opkrikken…
Lees ook:
- Ik ken geen investeerder. Hoe vind ik er een?
- Groeigeld.. en dan?
- Zo schrijf je een raak businessplan