Bob is divisiedirecteur van een groot concern hij doet zijn best. In aflevering 163 ontdekt hij de geneugten van social media.
Van joris van haven
Aan bob
Onderwerp ‘Wij zijn één team, één team, dat zijn wij!’
Bob,
Er is iets ergs gebeurd. Eigenlijk zijn er twee erge dingen gebeurd. Nou nee, het ene is eigenlijk veel erger dan het andere. Maar ze zijn wel allebei erg. Sorry dat ik me zo ingewikkeld uitdruk, ik ben een beetje overstuur.
Ik zal het even proberen uit te leggen. Het begon allemaal met dat idee van Irene. Die wou meer eenheid op de afdeling, ze wou er een echt team van maken, en daar wou ze een professional voor inhuren. Maar toen zei hr dat daar tegenwoordig amper geld voor is en toen kwam Irene dus ineens met die Jos Breemans op de proppen. Ik dacht: laten we het maar proberen. Maar wat een ongelooflijke idioot! We moesten in een kring gaan staan en elkaar aaien en toen moesten we allemaal meewerken aan het lijflied van onze afdeling – ‘Wij zijn één team, één team, dat zijn wij!’ – ja, het is echt allemaal zo erg als ik het nu vertel, dat het nog kan in deze tijd, maar enfin: wij dus zingen, of iets wat daar in de verte op lijkt, en Robert-Jan moest op een triangel slaan, helemaal tegen zijn zin, net als Michael, die op een trommeltje moest slaan. Daar heb je dan je mba voor gehaald…
Nou ja, jij hebt vast ooit ook wel zoiets meegemaakt, toch? Welke manager niet? Maar nou komt het, dit is pas echt erg: dit kun je nu dus allemaal zien op YouTube. Het blijkt dat iemand het allemaal heeft gefilmd en nou kun je ons, enorme sukkels, dus zien op internet. En weet je wat nu heel, héél erg is? Wij zijn een hit. Al 14.521 keer is die video bekeken en via twitter en facebook en wat al niet wordt er nu ook volop naar verwezen. Ik kreeg zelf ook een mailtje met een link van een kennis die godzijdank mij niet had herkend: ‘Hé Joris, dit móet je zien joh! Z’dom! Gewéldig!’ En dan kijk je dus naar je eigen afdeling.
Bob, jij vindt toch dat we meer aanwezig moeten zijn op de social media? Nou, dat is ons in elk geval wel gelukt.
Joris van Haven
Vice-President Sales
Joris,
Ik heb net even gekeken. Jezus Joris, dit is schrikken zeg. Jullie lijken wel de Jostiband. Dit is heel slecht voor onze divisie, heel slecht Hoe hebben jullie zo’n gek kunnen inhuren? En was er nou echt niemand die zei: stop, dit is genoeg? Laten we echt hopen en bidden dat dit zich niet verder verspreidt op de social media, want wat moet ik in godsnaam tegen Hoofdkantoor zeggen als die het ontdekken? En dat dan ook nog allemaal net voor de halfjaarprognoses. Ik word hier heel nerveus van. Kunnen we dat filmpje er zo snel mogelijk af laten halen?
Bob
Bob,
Nee, natuurlijk kan dat niet. Als je eenmaal op die social media staat, kom je er nooit meer af, dat moet jij toch ook weten. Het filmpje heeft nu zelfs al een kopie, onder de titel: ‘Stupid managers! Great to watch!’ Ik vrees eerlijk gezegd dat we almaar populairder worden. Nog niks gehoord van Hoofdkantoor, hoop ik?
Joris van Haven
Vice-President Sales
Joris,
Nee, dat is dan nog een geluk: ze zijn daar nog niet zo van de social media, zeker de bestuursvoorzitter niet, die is allang blij dat hij net e-mail onder de knie heeft. Maar hoe lang dat nog duurt? Ik durf het niet te zeggen. Ik kreeg net ook al een mailtje van een kennis met een linkje erbij: ‘Bob, dit moet je zien, dit geloof je niet, anno 2011! Hé, het kan altijd erger!’ Die moest eens weten dat dit zich allemaal afspeelt op míjn werkvloer.
Bob
Bob,
Nog een geluk dat het niet zo goed is gefilmd. Het is allemaal erg donker. Je moet wel heel goed kijken wil je mij herkennen. Maar ja, Michael zie je dan natuurlijk weer wel erg goed, helemaal vooraan met z’n trommeltje en een blik alsof hij onder de medicijnen zit. Die heeft net – ook al zo erg – een mailtje van z’n zoontje ontvangen: ‘Waarom doe je dit, pappa?’ En pappa altijd maar zeggen dat hij zo weinig thuis is omdat hij een hardwerkende manager is… Irene is overigens ziek naar huis gegaan.
Weet jij het nog?
Joris van Haven
Vice-President Sales
Joris,
Nou, ik niet, maar mijn PA wel. Die zegt: je moet nu gaan twitteren en facebooken en bloggen en wat al niet dat wij als bedrijf die tweedehands goeroes en die domme peptalksessies zó zat zijn dat we er als bedrijf een hele leuke, ludieke parodie op hebben gemaakt en dat we dan verwijzen naar YouTube.
Bob
Bob,
Fantastisch! Dus je bedoelt: dat we het expres hebben gedaan, sterker nog: dat we eigenlijk dus heel hip en leuk zijn als bedrijf en dat allemaal ook nog via de social media! Goed idee, man. Oh, Bob, als we dit goed aanpakken kan het zélfs zo zijn dat jonge managers straks eindelijk bij ons willen komen werken!
Joris van Haven
Vice-President Sales
> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.