Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bedrijven niks te zoeken op social media

"Ondernemingen misbruiken de nieuwste technologische mogelijkheden en zetten zichzelf voor schut. Thanks for nothing, Web 2.0.

Dat vindt Fastcompany-columniste Caroline Waxler. In een zeer vermakelijk artikel beschrijft ze de bizarre situatie wanneer twee bedrijven met elkaar ‘in gesprek gaan’ op Twitter.

 

Over EDS, onlangs aangekocht door Hewlett Packard: Tien van de elf Twitter posts van EDS beginnen met “Release” of “Press release”. Hoe kan het toch dat dit toffe bedrijf slechts negen Twitter followers heeft?”

 

Zinloos

Ook Starbucks zet zichzelf voor paal via Twitter. Maar leuker werd het toen bank Wachovia een post van de koffieketen over voedingswaarden beantwoorde met de woorden ‘Namens mijn medebankiers, bedankt dat u ons vooruit laat gaan!’.

 

Waxler constateert ook dat de kostbare corporate widgets die bedrijven massaal op Facebook loslaten zonde van het geld zijn. Ofwel komt de boodschap totaal niet aan, ofwel is de applicatie zo zinloos dat het bedrijf het geld net zo goed meteen weg had kunnen gooien.

 

Waxlers stuk is in de eerste plaats een leuke column, maar de boodschap is duidelijk: denk goed na voor je social media gebruikt om je boodschap onder de mensen te krijgen. Bijvoorbeeld door eerst na te denken over wat die boodschap is en hoe je die het beste zou kunnen verwoorden, in plaats van ondersom.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Lees het volledige artikel (in het Engels) op Fastcompany.com.