Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bathroom Mania: Een design urinoir voor 699 euro

Een pisbak in de vorm van rode lippen. Dat valt op en behoorlijk ook. De Utrechtse vormgeefster Meike van Schijndel wist vorig jaar met haar urinoir heel Amerika te shockeren, tot CNN aan toe. De free publicity leverde volop bestellingen op. De viplounge van Virgin Atlantic op het New Yorkse JFK Airport zou de primeur krijgen. Directeur Richard Branson en zijn designers vonden het goed bij het jeugdige imago van de vliegtuigmaatschappij passen.

Amerikaanse feministen dachten daar anders over. Hun protesten brachten een publiciteitsgolf teweeg en een afzegging door Branson. Ook bleek dat geen enkele fabrikant het urinoir – begonnen als eindexamenproject van Van Schijndel – durfde te produceren.

 

Van Schijndel: “Meteen stroomden de bestellingen binnen, zelfs van een beroemde tv-producent. Maar we konden nog niet leveren, ik had alleen het ontwerp, we moesten met het productieproces nog beginnen.”

Een rondgang langs Europese keramische fabrikanten leverde teleurstellend weinig op. Niemand durfde dit afwijkende model te maken. Ook het Limburgse Sphinx niet. Pas sinds kort durven fabrikanten een andere kleur dan wit aan. “Dit is een conservatief wereldje. Vroeger moest alles wit en dus steriel zijn. Maar de belevingswereld van de klant verandert snel.”

Het vinden van de juiste rode kleur glazuur was een hele toer, daarbij kon of wilde niemand in Europa het ding maken. Ze zocht op websites uit India. “Daar zijn ze relatief ver gevorderd in de it-business. En ze maken keramiek. India heeft wat dat betreft een voorsprong.”

 

Inmiddels is ze voor haar bedrijf Bathroom Mania zes keer in India geweest. In september 2003 vond ze een fabrikant nabij Ahmedabad. Nota bene in India’s alcoholvrije, meest conservatieve deelstaat Gujarat. “In het begin is het een beetje beangstigend, al die Indiërs die handen schudden en je aanstaren. Ik belandde in een dorp waar ze nog nooit blanken hadden gezien.”

Ze leerde harde lessen. Vooral over het moeizame proces van outsourcing. “Ik ben naïef geweest. Ik dacht dat ik met een prototype zo op pad kon, dat het zo gemaakt kon worden,” zegt Van Schijndel. Nu draagt ze haar kennis over aan jonge starters. En de verkoop van het urinoir? Na enkele jaren ploeteren zijn de eerste tweehonderd exemplaren verhandeld, aan Nieuw-Zeeland, Australië, de VS en Rusland.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De omzet beloopt een ton, de investering rendeert. Van Schijndel hanteert voor twee varianten, en voor wereldwijde verzending, verschillende prijzen, variërend van 595 tot 699 euro. Verkoop gaat uitsluitend via internet. Samen met partner Brian Golsteijn loopt ze alle sanitairbeurzen af. “Het is nu nog geen massaproduct,” zegt ze, “maar we hopen er ooit 5.000 per jaar te verkopen.”