Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Anti-Facebookcampagne Nederlanders is mediahype

'Het is niet te bevatten', zegt Jeroen Wielaard. De door zijn marketingbureau Just gelanceerde campagne om mensen 99 dagen Facebook links te laten liggen is een wereldwijde monsterhit. 99 Days of Freedom is opgepikt door 5.000 nieuwssites in 60 landen.

Wielaard bedacht met zijn Leidse bureau het project ‘99 Days of Freedom‘ nadat bekend werd dat Facebook in het geniep een experiment heeft uitgevoerd door gebruikers een week lang positieve of negatieve berichten voor te schotelen. Wielaard en zijn collega’s willen nu meten wat 99 dagen onthouding doet met het geluk van mensen.

De campagne werd volgens een eerste voorzichtige inschatting van Wielaard opgepikt door ongeveer 5.000 nieuwssites in 60 verschillende landen, ‘al is het wat lastig te meten, met al die verschillende talen’, zegt Wielaard.

Forbes, Time, USA Today, Huffington Post, In de VS ‘gaat het los’, en ook in landen als Griekenland, Mexico en Brazilië slaat de campagne volgens Wielaard aan – mede daardoor staat de teller van het aantal deelnemers aan de afkickcampagne inmiddels op zo’n 20.000.

Fox

Maar het mooiste moest nog komen voor de Leidenaren: mede-oprichter en art director Merijn Straathof werd maandag naar New York gevlogen om vervolgens prominent airtime te krijgen in een minutenlang item op de Amerikaanse zender Fox. Inmiddels ziet het er naar uit dat ook ABC en NBC een bericht gaan wijden aan het project.

De mediawaarde loopt volgens de in Nederland achtergebleven Wielaard in de miljoenen, maar daar is het zijn bureau niet om te doen. ‘Ik meen het oprecht: marketing voor ons eigen bedrijf, daar was het ons niet om te doen.’

‘Maar we zijn niet gek. De komende vijf jaar gaan we natuurlijk alleen maar over dit project vertellen aan potentiële klanten.’

Aanvallen

Vanuit Facebook zelf verwacht Wielaard geen reactie op de campagne; het aantal deelnemers is te klein om een bres te slaan in het netwerkimperium van Mark Zuckerberg. ‘we vallen ze ook niet aan, we doen een experiment met gebruikers, alleen zijn wij zijn er heel open in.’

Zijn bureau is volgens hem ook absoluut niet tegen de netwerksite, ‘maar we willen met een realistische blik kijken naar wat er op Facebook gebeurt. Als een klant vraagt of we Facebook gaan gebruiken, dan zeggen wij, dat hangt ervan af.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Sociaal

Volgens Wielaard neemt het aantal Facebook-campagnes sowieso al af ten opzichte van een jaar geleden. ‘Het is niet altijd het beste medium voor merken, want je bent als gebruiker op Facebook sociaal bezig.’ Het kan wel, zegt hij, ‘wat KLM ermee doet is geweldig. Die gebruiken het om jou – sociaal – in een vliegtuig te stoppen met vrienden.’

‘Maar er gebeurt zoveel op Facebook wat juist tegen het sociale in gaat, soms op het neurotische af. We willen mensen anders naar het leven laten kijken. Misschien zou wat moderatie wel goed zijn. En vergeet bijvoorbeeld je kinderen niet.’