Maak uzelf niet helemaal gek, maar leer ervan. Volgens de NFIB zijn er paar dingen waaraan een ondernemer moet denken als hij een klant verliest:
- Schiet vooral niet in de stress.
- Informeer bij de klant waarom hij weggaat. Wil hij blijven als een andere werknemer hem gaat helpen?
- Als het vertrek te maken heeft met kostenbesparingen, stel dan een lagere prijs voor. Doe dit wel alleen als de klant groot genoeg is.
- Inventariseer waarom klanten bij u vertrekken. Stuur een enquête rond naar voormalige klanten. Het helpt om nieuwe weglopers voor u te houden.
- Beperk de schade, een grote kans ‘de wegloper’ contacten heeft met uw andere klanten. Benader hen en verzeker hen dat alles in orde is.
- Stop nooit met marketing, je kunt nooit op je lauweren gaan rusten.
- Vertrouw nooit alleen op een paar grote klanten. Richt u ook op kleinere afnemers. Alleen zo hoeft u niet te panieken als een grote vis het contract opzegt.