Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Accepteer verliezen

Iedereen verliest wel eens een belangrijke klant. Eerst zijn er de wraakgevoelens jegens de concurrent en dan vertwijfeling. Ligt het toch aan u?

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maak uzelf niet helemaal gek, maar leer ervan. Volgens de NFIB zijn er paar dingen waaraan een ondernemer moet denken als hij een klant verliest:

 

  1. Schiet vooral niet in de stress.
  2. Informeer bij de klant waarom hij weggaat. Wil hij blijven als een andere werknemer hem gaat helpen?
  3. Als het vertrek te maken heeft met kostenbesparingen, stel dan een lagere prijs voor. Doe dit wel alleen als de klant groot genoeg is.
  4. Inventariseer waarom klanten bij u vertrekken. Stuur een enquête rond naar voormalige klanten. Het helpt om nieuwe weglopers voor u te houden.
  5. Beperk de schade, een grote kans ‘de wegloper’ contacten heeft met uw andere klanten. Benader hen en verzeker hen dat alles in orde is.
  6. Stop nooit met marketing, je kunt nooit op je lauweren gaan rusten.
  7. Vertrouw nooit alleen op een paar grote klanten. Richt u ook op kleinere afnemers. Alleen zo hoeft u niet te panieken als een grote vis het contract opzegt.