BORIS
Met zijn achtergrond als kunstenaar, professioneel jongleur, siteontwerper en entrepreneur heeft Boris Veldhuyzen van Zanten een interessante combinatie van technologie, kennis en creativiteit in huis. Boris is de oprichter van TheNextWeb conference en Twitter Counter, en als investeerder actief bij onder meer Wakoopa, via een incubator. Eerder zette Boris al een aantal internetbedrijven op: V3 Re-direct services, Hubhop, Fleck en Meganova. Boris verkocht V3 redirect services in 1999 aan Fortunecity, en HubHop in 2003 aan KPN.
Waarom je hem moet kennen: zijn gigantische internationale netwerk in nieuwe media, zijn hulpvaardigheid en advies om je te helpen te starten, zijn geld en zijn positieve instelling.
DERK
Van hoofdredacteur van Nieuwe Revu werd Derk Sauer een mediatycoon in Rusland en inmiddels ook in Nederland. In 1992 startte hij in Moskou samen met Annemarie van Gaal uitgeverij Independent Media. Hij weet daardoor wat het is om een bedrijf tegen alle verwachtingen in te laten groeien. Het dagblad Moscow Times en dertig Russische versies van internationale succestitels zorgen voor een media-imperium dat in 2005 is verkocht aan Sanoma voor 142 miljoen. Een deel van dat geld investeerde Derk in Nieuw Amsterdam – gestart door een vrouwelijke ondernemer – en samen met vriend Harry de Winter en anderen in NRC Handelsblad en tv-zender Het Gesprek.
Waarom je hem moet kennen: Hij beoordeelt je plan snel en eerlijk, en wil een gokje wagen met zijn geld op inhoudelijke, leuke en zinnige plannen.
ADRIE
Deze serieondernemer in technologie en überkoppelaar is een zelfbenoemd wereldburger; zijn netwerk omvat vele continenten. In de tachtiger en negentiger jaren richtte Adrie Reinders diverse it-bedrijven op, zoals Microlife en ICT Rijnhaave, en verkocht ze ook weer aan partijen als BT Syntegra. Sindsdien heeft hij zich met name toegelegd op netwerken. E-Factor, een wereldwijde netwerkomgeving voor ondernemers, is daarvan het resultaat, en het boek de N-Factor.
Waarom je hem moet kennen: Zijn gigantische netwerk dat hij graag en gul doorgeeft aan andere ondernemers.
RONALD
Wetenschapper en columnist die als Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in kabinet Balkenende IV net even anders aankeek tegen onderwerpen. Hij omarmde het nieuwe feminisme en bewegingen als Women on Top, omdat hij zag dat het economisch, cultureel en wetenschappelijk bewezen is dat bedrijven beter varen met management van vrouwen èn mannen. Hij was opdrachtgever van de Emancipatienota 2008-2012, met als doel meer zelfstandige ondernemers met personeel en meer snelle groeiers te krijgen in 2010, een microkredrietfaciliteit op te richten en te onderzoeken welke fiscale maatregelen vrouwen zelfstandiger kunnen maken. Bij elke prijs die gericht was op vrouwen kwam hij opdraven om hem uit te reiken of om het project te stimuleren.
Waarom je hem moet kennen: Hij is de politieke spil in het web van het stimuleren van vrouwelijk ondernemerschap en wil vast je bedrijf openen.
HARRY
Ondernemers die leiderschapstraining serieus nemen, kunnen via De Baak het beste terecht bij Harry Starren. Sinds 1996 algemeen directeur van de Baak, met een onvermoeibare drang om te vernieuwen. Hij is ook actief als trainer, docent en adviseur, met name op het gebied van management van professionele organisaties. Harry stimuleert vrouwelijk leiderschap en ondernemerschap omdat vrouwelijke leiders volgens hem onmisbaar zijn. Vandaar dat De Baak The Women Academy heeft opgezet voor het ontwikkelen van (persoonlijk) leiderschap en het verbeteren van vaardigheden als kennisdeling en netwerken, en waar je over vrouwenthema’s kan sparren met andere krachtige vrouwen.
Waarom je hem moet kennen: Hij kan de overgang van starter naar manager van je eigen grote onderneming perfect begeleiden.
JORT
Online marketing, grote billboards, direct marketing; allemaal heel leuk, maar zichtbaarheid op de tv brengt nog steeds het meeste geld in het laatje. Na Quote heeft Jort Kelder een nieuwe uitdaging gevonden: ondernemend Nederland op tv krijgen, in zijn nieuwe rol als tv-personality in Bij ons in de BV. Je mag er je bedrijf pitchen voor een jury van doorgewinterde ondernemers, en bovendien wordt er goed naar gekeken. Hiernaast heeft Jort 925.nl, waar hij bedrijven door de mangel haalt.
Waarom je hem moet kennen: Omdat zoals hij het zelf zegt: ‘Briljante biznizplannen zijn welkom’ om te pitchen op tv.
PIM
Welk bedrijf je ook start of leidt: voor je vindbaarheid, verkoopinspanningen, advertentie-inkomsten, research, reputatie – voor alles eigelijk – heb je Google nodig. En Koning Google in Nederland is Pim van der Feltz, sinds mei 2008 Country Manager Google Nederland. Pim zei bij zijn aantreden: “Ik verheug me op deze geweldige uitdaging. Ik kijk ernaar uit om de reeds sterke relaties met adverteerders en marketeers verder uit te bouwen en de Nederlandse gebruikers van Google nog beter van dienst te zijn.” En laten we eerlijk zijn, wie nu een bedrijf start en zijn Googlestrategie niet op de rails heeft, kan het verder wel vergeten. Want klanten beginnen hun zoektocht op het web altijd bij Google.
Waarom je hem moet kennen: Alles draait om Google.
MICHIEL
Hij zei eens: “Wil je ondernemer worden, start nog dit weekend.” Die snelheid typeert Michiel Muller. Hij start, bouwt en verkoopt bedrijven, met een snelheid die recht doet aan zijn motto. Doorgaans bedrijven die met recht challenger genoemd kunnen worden in een concurrerende wereld. Hij is expert op het gebied van vernieuwende businessmodellen en een geweldige mentor. In zijn nieuwe boek Ervaringen van een serie entrepreneur doet hij heel wat uit de doeken. Want hij zegt: “Als (beginnend) ondernemer wil je weten welke strategieën werken en welke niet. Die kennis haal je niet uit theoretische managementboeken; dat hoor je het liefst van een echte ondernemer die het allemaal ervaren heeft.”
Waarom je hem moet kennen: The face-to-face adviezen van deze serieondernemer zijn nog veel beter dan die in zijn boek.
HARRY II
Harry Helwegen is de eerste voorzitter van het Business Angels Netwerk Nederland, de koepelorganisatie van matchmakers en intermediairs tussen ondernemers en particuliere investeerders. Zijn motto: ‘Het begint altijd met enthousiasme, daarna volgt de rest.’ Wie een onderneming start, heeft vroeg of laat de rest nodig: kapitaal om uit te breiden. Daarvoor is een investering van een angel investor zeker te overwegen, omdat je daarbij geld en kennis krijgt. Bij de koepelorganisatie zijn inmiddels tien vooraanstaande netwerken aangesloten. Wie zoveel business angels of informal investors direct en indirect kent, is van onschatbare waarde voor ondernemers die bij de start van hun bedrijf risicokapitaal en extra expertise kunnen gebruiken.
Waarom je hem moet kennen: Hij is je ingang bij de netwerken van informele investeerders.