Mijn conclusie: succesvolle bedrijven maken bewust of onbewust gebruik van een aantal disciplines die ze structureel doorvoeren. Deze disciplines heb ik vertaald naar de ‘7 basisprincipes voor forse omzetgroei’.
Via Expertlog laat ik u de komende maanden kennismaken met deze 7 basisprincipes. Ze zijn gericht op marketing en sales.
Verwacht geen geheel nieuwe strategieën. Je treft ook open deuren aan. Deze strategieën zijn volgens velen te simpel of bieden geen uitdaging. Maar dat is onterecht; het is juist moeilijk om elementaire zaken succesvol te maken.
Database marketeer van het jaarEen voorbeeld: Enige jaren geleden werd een vrij jonge dame gekozen tot Database Marketeer van het jaar. Een prestigieuze titel met veel aanzien en publiciteit. De titel werd haar toegewezen vanwege de succesvolle wijze waarop zij binnen de ABN/AMRO het CRM systeem had geïmplementeerd. Uiteraard wilde ik haar spreken. Wat deed ze anders dan anderen? Wat deed ze beter? Ze had een dubbele Universitaire titel dus ze moest wel iets heel slims bedacht hebben!
GeduldTijdens een etentje gaf ze mij inzicht in haar geheim: maanden lang had ze alle kantoren afgereisd om kantoormedewerkers uit te leggen hoe en waarom ze moesten werken met het CRM systeem. Het kostte haar 80% van haar tijd! En als er een kantoor was dat het slecht deed, dan kregen ze geen standje’, maar ging ze weer langs om opnieuw uit te leggen …
Het bleek dus geen spannend verhaal. En ze kon er tijdens de uitvoering geen indruk mee maken op congressen. En toch had ze het inzicht en het lef om een open deur te betreden; je moet mensen motiveren om daadwerkelijk met een CRM systeem te werken. Zij betrad die open deur en het resultaat was opmerkelijk!
Succesvolle bedrijven hebben de open deuren al dichtgetimmerd. Bij minder succesvolle bedrijven zie je dat ze nog open staan. Hoe zit het bijvoorbeeld met de overtuigende propositie’ of een glasheldere doelgroep’? Ook dit zijn basisprincipes voor forse omzetgroei.
Elke maand bespreek ik één basisprincipe. Ik wil je uitdagen om ze op te pakken en te toetsten binnen de eigen organisatie. Ik hoop dat het jou én het bedrijf succesvol maakt. Wie weet ben jij de volgende prijswinnaar…
André Hagelen (Search & Results)
Zie de basisprincipes voor forse omzetgroei:
- Basisprincipe 1: ‘Goed’ is de grootste vijand van ‘beter’
- Basisprincipe 2: Halveer je doelgroep en focus op 20% van uw doelgroep
- Basisprincipe 3: Word wereldberoemd bij jouw Top 20% doelgroep
- Basisprincipe 4: Laat uw omzet 200 procent stijgen
Zie ook video: Meer omzet uit rendabele klanten