E-mailmarketing is een effectief marketingmiddel om jouw doelgroep te bereiken. Je kunt een mailing inzetten voor veel verschillende doeleinden, waaronder het versterken van bestaande relaties, nieuwe klanten werven of om het imago van je bedrijf te verbeteren. Maar hoe zorg je dat jouw campagne daadwerkelijk bij de juiste personen aankomt en gelezen wordt? Vijf tips.
1. Bepaal de reden van verzending
Zomaar een mailing verzenden doet geen enkele ondernemer. Maar heb je er goed over nagedacht wat je met de campagne wilt bereiken? Wil je een bepaald aantal nieuwe klanten werven, producten verkopen of pageviews halen? Of wil je dat klanten kennis nemen van specifieke informatie over jouw bedrijf, dienst of product? Door de gewenste doelen zo nauwkeurig mogelijk te formuleren, kun je achteraf exact meten of de doelstellingen gehaald zijn. Wanneer je de online campagne op een later tijdstip herhaalt of er een vervolg aan geeft, kun je ook analyseren wat er anders moet om het tot een (groter) succes te maken.
2. Verzamel e-mailadressen
Voor e-mailmarketing heb je mailadressen van (potentiële) klanten nodig. De snelste methode om veel e-mailadressen te krijgen is een adressenbestand aankopen. Het gevaar daarvan is dat je niet zeker weet of deze mensen tot jouw doelgroep behoren, of het wel echte adressen zijn en of de ontvangers toestemming hebben gegeven om jouw mail te ontvangen.
Leg daarom zelf een adressenbestand aan. Vraag aan de klanten waarvan je nog geen mailadres heb of ze interesse hebben in de digitale mailings. Vergezel dit verzoek eventueel met een speciale actie om de verleiding het mailadres af te staan te vergroten. Verder kun je tijdens de (telefoon)gesprekken met klanten vragen of ze via de mail op de hoogte gehouden willen worden. Maak een speciale bak voor visitekaartjes tijdens beurzen waardoor mensen zich kunnen abonneren op de mailing. Tot slot is sociale media een goede methode om nieuwe abonnees te werven.
3. Maak een inhoudelijk goede mailing
Je wilt natuurlijk dat de mailing gelezen wordt. Internetters zijn gehaaste lezers. Weet je niet binnen een paar tellen de aandacht te trekken, dan ben je de online lezer kwijt. Daarom is het van belang dat de nieuwsbrief een pakkende onderwerpregel, intro en duidelijke call-to-action heeft. Houd de onderwerpregel kort en uitnodigend en schrijf een korte intro waarin je snel ter zake komt. Zorg daarnaast in de mailing voor een duidelijke call-to-action. Bijvoorbeeld een grote button waarop staat ‘meer informatie’, ‘koop nu’ of ‘reserveer’.
4. Spreek de lezer aan
Geef de teksten vooral een persoonlijk tintje. Klanten openen een mail sneller wanneer deze persoonlijk aan hen is gericht. De techniek maakt het tegenwoordig mogelijk om bijvoorbeeld automatisch de naam van de ontvanger in de kop van de nieuwsbrief of in de mailing zelf te zetten. Maak daar zeker gebruik van.
5. Omzeil spamfilters
Mail die in de spambox van een ontvanger terechtkomt, wordt niet gelezen. Je kunt het niet helemaal voorkomen, maar er zijn een aantal zaken die de kans verkleinen dat jouw mail als spam wordt aangemerkt. Gebruik allereerst een bestaand e-mailadres, dus geen no-reply-adres om de mailing vanaf te verzenden. Zorg dat de verhouding afbeelding versus tekst goed zijn. Een goede verhouding is maximaal één afbeelding per paragraaf.
Let er op dat je in de gehele mailing geen spamgevoelige woorden gebruikt. Ook een overvloed aan hoofdletters, uitroeptekens en onnodige spaties verhogen de spamrating. Daarnaast checken veel spamfilters tegenwoordig de mailings op een duidelijke afmeldfunctie. Is deze afwezig, dan verdwijnt de mailing in de spambox.
Lees het complete stappenplan over e-mailmarketing op ondernemerinbusiness.nl. Dit artikel is gemaakt met medewerking van Michael Linthorst, managing partner bij Copernica, leverancier van marketingsoftware.