Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 musts om als expert erkend te worden

Je ziet ze op conferenties, in online video's en op de achterkant van boeken. Sommige ondernemers lukt het om een expertstatus te claimen binnen een bepaald vakgebied. Hoe doe je dat? Vijf handvatten.

 

1. Begin klein

Er zullen vast een aantal dingen zijn waarmee je als merk en bedrijf als expert online en offline wil profileren. Maar kies er nu eerst één uit en bouw vanaf dat onderwerp langzaam je expertstatus uit. Waarin onderscheidt je bedrijf zich nu duidelijk van wat anderen doen? Of op welk vlak wil je echt de indruk wekken dat je beter bent dan anderen, ook al is dat niet eens zo? Focus je daar dan op.

2. Lees en leer letterlijk alles

Als je eenmaal beseft wat de onderscheidende kwaliteiten van jou en je bedrijf zijn, wijdt je dan dermate toe aan de service zodat je er echt een meester in wordt. Lees de blogs en de forums om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws, lees de discussies om de verschillende pijnpunten te begrijpen en lees de vakbladen en ander offline materiaal. Als je ergens claimt een expert in te zijn, moet je het ook kunnen waarmaken.

3. Denk na over hoe je wilt delen

Door middel van blogs en social media zijn ondernemers in staat om hun kennis eenvoudig delen met anderen en hun expertise te tonen. Zo doet de eigenaresse van Socialmedium (alinea 3) dat goed door naar vragen met hashtag #dtv (durf te vragen) te speuren en antwoord te geven als ze binnen haar vakgebied vallen. Werk in een plan uit op welke manier je je expertise wil ventileren. Maak naast social media en schrijven voor sites als Sprout en Frankwatching ook gebruik van meerdere offline podia, zoals seminars en spreken op plaatselijke evenementen. Zorg in ieder geval dat je daar bent waar je doelgroep is.

4. Ventileer ook gedurfde opvattingen

De ultieme bevestiging van dat je een expert bent binnen je vakgebied, is wanneer je ook in staat bent om moeilijke standpunten in te nemen. Ten eerste barst daarmee meer dicussie los, ten tweede onderscheid je je van de ja-knikkers en mensen met een veilige mening en ten derde kun je, mits je er genoeg verstand van hebt, dat standpunt ook goed verdedigen. Loop niet mee met de massa en ontwikkel je tot een eigenzinnig en verstandig karakter.

5. Doe wat je zegt

Geloofwaardigheid is een belangrijk goed. Een status die je al kan winnen door in ieder geval, zoals uitgelegd bij slide 4, een enigszins gedurfd standpunt te kunnen verdedigen. Maar zorg er ook voor dat je in je dagelijkse werk precies je eigen verkondigde filosofie naleeft, anders val je door de mand. Wie pretendeert een goede social media-marketeer te zijn, is dus niet bezig met het verzenden van automatische ‘direct messages’ via Twitter of spammen via Facebook.

Meer slideshows

Leer van deze 5 succesvolle virals

Ondernemers die uit de bocht vlogen

Van kijkers ook kopers maken

7 stappen naar een kloppend marketingplan

Succesvolle virals

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer op de slideshow-pagina van Sprout

Meer lezen over hoe je een veelgevraagd deskundige wordt? Bekijk alle tips en een uitgebreid stappenplan om deskundige te worden op ondernemerinbusiness.nl.