Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

4 grote marketingvergissingen

'Content is king', wordt er vaak geroepen. Dus alles dat er maar in je opkomt gewoon publiceren? Nee, natuurlijk niet. 4 foute veronderstellingen over het begrip content marketing.

 

‘Groot’ denken ≠ ‘groot’ schrijven

Een zojuist gestarte ondernemer wil iets met bloggen doen. Maar het idee alleen al bezorgt hem flinke kopzorgen. Want hoe brengt hij alle gave dingen waar hij mee bezig is, over op zijn publiek? Het is een paniek die niet nodig is. Hij hoeft namelijk niet in ellenlange teksten zijn meesterlijke plannen uiteen te zetten. Als het microbloggen ons één ding geleerd heeft, is het wel dat boodschappen vaak sterker overkomen als ze kort zijn. Dat kan zowel op je bedrijfsblog als op Twitter. Een enkele gedachte met een link naar een tekst, video of een foto kan al voldoende zijn. De kwaliteit en de frequentie van de inhoud die je verstrekt, is veel belangrijker dan alleen de lengte. 

Content is tekst

Waar lengte niet maatgevend is voor goede content, geldt dat ook voor het medium. Een boodschap kan naast een tekst evengoed overgebracht worden door een video, een foto, een podcast, een aanbieding, etcetera. Als je de (micro)blogwereld vermijdt, omdat schrijven niet je sterkste punt is, dan maak je een grote vergissing. In de sociale mediawereld van vandaag kun je je gedachten uitspreken, Photoshoppen of zelfs zingen.

Marketing ‘erbij doen’

Ben je aan de hand van een site, een blog, een wiki of een sociaal medium je tot je doelgroep aan het richten? Proficiat, je bent een uitgever. Die verantwoordelijkheid betekent ook dat je moet gaan denken als een uitgever. Je komt vanaf het moment van publiceren niet meer weg met vrijblijvend updaten. Behandel je mediakanalen op een professionele wijze. Je moet een redactionele agenda opzetten en uiteenzetten wat je wanneer wilt gaan vertellen, en waarom. Zelfs wanneer je geen site hebt en je bedrijfscommunicatie vanaf je Facebook-pagina runt (geen aanrader), ben je verantwoordelijk voor het uitzetten van een onderscheidende marketingboodschap, door je volgers te boeien met nieuwe berichten en het delen van interessante linkjes.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Als het product maar goed is

Veel ondernemers, die er geen marketingstrategie op na houden, schermen met het argument dat uiteindelijk toch alleen het product een klant kan overtuigen en binden. Deze stelling is echter gewoon te kort door de bocht. Het maakt niet uit hoe goed je product of service is, als je niet in staat bent dit over te brengen, ondermijn je de kans dat de consument of klant er ooit achter komt. Jouw boodschap zorgt ervoor dat je een merk creëert dat je doelgroep inspireert en je van de concurrentie onderscheidt.