De dertig Londense dj’s, die zich aansloten, komen met name van de radiozenders van de BBC, van Rinse FM of uit de Londense clubscene. Enkele belangrijke namen zijn Roska, Plastician, Edu, DJ Pioneer en Thristian van Boiler Room. “Met 22tracks Londen boren we een heel groot aantal potentiële nieuwe luisteraars aan’, zegt Koen Galle, verantwoordelijk voor 22tracks Brussel, in een persbericht. “Londen alleen heeft meer inwoners dan heel België en de deejays hebben een vast publiek. We merken nu al een groot enthousiasme op sociale media.”
22tracks, opgericht door de Nederlanders Vincent Reinders en Gilles de Smit (foto), ligt wat betreft de internationale expansie op koers. De ambitie was om in 2011 alle puntjes op de i te zetten. “Dan is het platform af en kunnen we het concept in buitenlandse steden neerzetten. Denk bijvoorbeeld aan Londen en Berlijn”, zei De Smit in 2010 al tegen Sprout.
Keurmerk voor muziek
Ook de prestaties van het bedrijf blijven niet achter. 22tracks’ iPhone app behoort tot een van de meest verkochte en best gewaardeerde apps van Nederland. En eind vorig jaar dwong de startup nog een samenwerking met modeketen WE Fashion af. Omdat tijdens het winterseizoen de winkels van WE in het teken van de 22 STYLES Christmas collection stonden, was bij elk van de 22 kledingstijlen door de dj’s van 22tracks een bijpassende song geselecteerd.
22tracks functioneert door het succes als een soort van goedkeuringsstempel voor muziekformaties, en daar pronken platenlabels en artiesten graag mee. Bovendien kan het hen inkomsten opleveren. Op een app of op de site, die de vorm van een blog heeft, kunnen de nummers via livestreaming beluisterd worden. Downloaden kan niet. Wie een track wil, kan deze kopen via onder meer iTunes of Amazon. Voor dat doorverwijzen vraagt 22tracks een affiliate vergoeding. Verder genereert 22tracks inkomsten met reclame en het verzorgen van optredens op speciale evenementen, zoals merklanceringen in steden.
Geboren uit passie
22tracks streamt 22 genrespecifieke afspeellijsten die wekelijks door relevante deejays (“selectors”) geüpdate worden. Deze lijsten moeten de luisteraar wegwijs maken in het overaanbod van muziek op het web. De site startte zijn dienst eind 2009 in Amsterdam. In juni 2011 kwam er een Brussels kanaal bij. Het doel is om heel Europa kennis te laten maken met de muziekpassie van het bedrijf.
22tracks.com is geboren uit liefde, zo vertelde De Smit aan Sprout in 2010. “Wij zijn de boswachter die in het grote en dichtbegroeide muziekbos laat zien wat er allemaal groeit en bloeit.” Het idee komt echter vooral uit de koker van radio-dj Reinders, die ten tijde van de oprichting druk bezig was met het draaien van de nieuwste hiphoptracks. “Vincent kreeg achteraf altijd vele verzoeken van luisteraars waar de tracks te vinden waren. Daaruit werd het idee voor 22tracks geboren,” zegt De Smit. “In tegenstelling tot livestreaming muziekdienst Spotify – die eerst alle contracten tekende – zijn wij gewoon van start gegaan, uit liefde voor muziek.”